Szívóoldali tuning
"- Mi kell az égéshez?
- Levegő!
- A jobb égéshez?
- Mégtöbb levegő! :)"
A motor égésterébe bejuttatott levegő mennyiségét növelve teljesítménynövekedéshez juthatunk, a következő módszereket használva:
Direktszűrő - A legáltalánosabb módszer, hogy autónk több levegőt kapjon, a direktszűrő beszerelése. Ez nem más, mint egy általában kúp alakú nyitott levegőszűrő, mely sokkal nagyobb légáteresztő képességgel rendelkezik, mint a hagyományos, gyári műanyag házba zárt papír változatok.
Több levegő egyenlő jobb égési hatásfok. Sokan találgatnak, hogy mit, miért, de egy biztos: a direktszűrővel már alacsonyabb fordulaton érezhető nyomaték növekedést érhetünk el, ami tovább fokozódik a magas tartományban.
Előnye továbbá, hogy "örök" életű. Persze a fizikai behatások tönkretehetik.
Anyaga nem más, mint szövet és fémhálós egyveleg. Ez önmagában kevés is lenne a megfelelő szűrési követelmények ellátásához, így speciálisan erre a célra kifejlesztett olajozó szettel tehetjük harcra késszé a direktszűrőt. A vékony, úgynevezett film réteg megakadályozza, hogy a szűrő falán keresztül por jusson a motorba, még a nagy szívóerő közben is.
Viszont egy dolgot ne hagyjunk figyelmen kívül! A szűrőn az olajréteg egy idő után jól láthatóan elkoszolódik, ezzel elzárva a levegő útját. Autónk a gázadásra kevésbé fog reagálni, és a teljesítmény nemhogy nőne, hanem csökkeni fog!
Néhány ezer km megtétele után nézzünk be a motorháztető alá, és ellenőrizzük a koszolódási szintet! Az általános tapasztalatok szerint 10.000 km megtételéig minimum 2-3 alkalommal érdemes direktszűrőnket kitisztítani. A száradási fázis után újra olajozzuk be vékonyan!
Arról, hogy mivel és hogyan tegyük mindezt, megoszlanak a vélemények. Sokan a tuningboltokban is kapható, kb. 5000.- Ft-os mosó-, és olajozó készletet használják. A Clio kupás versenyzők és szerelőik javaslata ennél sokkal kedvezőbb árú megoldást kínál!
Mosás - Mosogatószeres vízben, alaposan kiáztatva belőle a koszt.
Olajozás - Általános olajozó spray használata. WD-40 és társai!
A szűrő felszerelése nem okoz komoly bonyodalmat. 8, illetve 16V-s Twingonál ugyanaz a munka első fázisa, ez pedig a komplett légszűrőház kiszerelése, amit gyakorlatilag 2 csavar tart. Ezután 8V-snél a szűrőt a megmaradt gyári szívócsőre csatlakoztatva egy fém bilinccsel rögzítjük.16V-s motorú Twingonál más a helyzet. Szükségünk lesz egy téglalap alakú talppal és egy, a légszűrőnk bemenő nyílásával megegyező átmérőjű csővel rendelkező átalakító panelra. Ezt általában a "helyi" tuning-boltokban beszerezhetjük, de néhány kreatív karosszéria lakatos is legyártja se-perc alatt, talán olcsóbban is, mint amennyiért a gyári kapható. Ezt csatlakoztatva a szűrőház bemenetére azonnal felszerelhető a tuning kiegészítőnk!
Általános alapszabály, hogy a szűrőnek hideg levegőt kell kapnia! Biztosan sokan éreztétek már, hogy az autótok jobban húz, élénkebb hűvös, párás időben! Ha viszont a motortér meleg levegőjét szívja be, akkor a hatásfoka a gyári alá romlik.
A hideg menetszél (toló levegő) a megoldás! Cold air intake rendszer! (lásd lejjebb!)
A beszerelés utáni próbakörnél ne lepődjük meg, hogy a beáramló levegőnek elég komoly karakterű, jó mély, öblös, sportkipufogóra emlékeztető hangja lesz! Ne aggódjon senki, csak akkor hallható, ha elborul az agyunk, és magasabb fordulaton, padlógázzal hajtjuk a Twingot. :)
8V-s Twingo motortere Direktszűrővel
16V-s Twingo motortere átalakítóval és direktszűrővel
Sport betétszűrő - A légszűrőházba helyezhető, mosható, gyári méretekkel rendelkező sport levegőszűrő. Működési elve, karbantartása megegyezik a direkt változattal, talán hatásfokban tér el tőle. A gyári szűrőház beszívó csövén kevesebb levegő áramolhat be, így hatásfoka és a szívóhangja kisebb, viszont kevésbé koszolódik!