TWINGO

Minden Ami Twingo, Történelem, Alkatrész, Szerelés, Leírás,Tuning

Műszaki adatok

Motor, kuplung, sebváltó:

 

AC3G motorjelű Twingo egy:

soros elrendezésű 4 hengeres,

belsőégésű*,

1239 cm3 összlöket-térfogatú

OTTO motorral szerelt kisautó, ami még a régi, láncos vezérlést használja.

 

Amotor-kuplung-sebváltó együttest az autóban keresztben helyezték el, mint megannyi más kocsiban is. :D A lánchajtású, és a hengerfej alatt, a forgattyúsházban oldalt elhelyezett bütyköstengely (alul vezérelt, felül szelepelt - OHV: Over Head Valve) 4 szívó, és 4 kipufogószelepet nyit-zár szelepemelő rudak segítségével. A motor nedves hengerperselyekkel szerelt, így a forgattyúsházban nem fúrt hengerek vannak, hanem a beillesztendő hengerperselyek helyei, amelyek hűtve vannak. A hengerek túlnégyzetesek, ami annyit tesz, hogy nagyobb a furat átmérője, mint a löket hossza. Ez a zaj csökkentése miatt van. Állítólag a „Cleon Fonte” névre hallgató motort kapta meg a kocsi, de több helyen is olvastam, hogy ez nem igaz (Cleon a Clio-k motorja).

Kijött még ’93-ban a C motorjel alatt egy 2 cm3-el kisebb, 1237 cm3-es összlöket-térfogatú, az átlaggal teljesen megegyező felépítésű motor is, amit aztán elvetettek, nem gyártottak tovább - ha valakinek ilyen lenne, az ritka példányban ül, jól becsülje meg.

Az 1239 cm3-s motorról még annyit, hogy a régi, 1100 cm3-s alapjaira épül, azzal a különbséggel, hogy a furat/löket méretek mások. Tágítottak a régin egy kicsit, és már új is! A bütyköstengely és más alkatrészek elhelyezkedése ugyan az.

 

A kuplung hagyományos, száraz csúszókuplung, ami egy 160 mm átmérőjű tárcsából, egy rugótányéros szerkezetből, és egy kinyomócsapágyból áll. A tárcsa kiemelése a lendkeréktől bovden segítségével történik, hidraulikus rásegítés nincs. A gyári kuplung Valeo gyártmányú, könnyen kinyomható. A pedál elég rosszul lett berakva - saját vélemény -, nem be, hanem kicsit le kell nyomni. Ez megszokható, nekem már nincs vele bajom. A pedál automata holtjáték utánállítóval van szerelve, így a kuplungon sem a tárcsa kopásakor, sem más esetben nem lehet állítani egy centit sem.

 

A sebváltója 5 fokozatos (Méca 5 típusú), és viszonylag könnyen váltható. Sajnos a motor-sebváltó együttes kiszereléséhez borzasztóan széjjel kell bombázni a kisautót, szinte semmire sincs hely. Ha valakinek nincsenek stabil bakjai, vagy aknája, akkor a sebváltót nem fogja tudni kiszedni.

 

Üzemanyag-ellátás:

 

A 40 literes tankba ólommentes, minimum 95-ös oktánszámú benzint ír elő a Renault, amit az ott helyet kapott búvárszivattyú nyom a fojtószelepházig, meghatározott nyomáson. Az üzemanyag szintmérő (Jaeger) a szivattyúval egybeépített. A benzinszűrő a tank alsó, jobb oldalán kapott helyet, a tankba mélyesztve. Innen a benzin a fojtószelepházba megy (Solex gyártmány), ahol egy darab befecskendező fúvóka (Weber gyártmány - a két konkurens kézenfogva :D) csücsül árván, ami aztán szétköpködi a benzint a szívótorokba, már amikor kell.

Számítógép vezérli a fogyasztás alakulását (a lambdaszonda, a levegőhőmérséklet-jeladó, és még egy-két kütyü értékei alapján), és az alapjáratot is. Így az előgyújtáson kívül (azt is csak diagnosztikai célzattal) semmilyen kézi állítást nem enged meg.

Az üzemanyag-gőz visszavezetése az aktív szénszűrőn (kaniszteren) át történik, egy mágneses szelep segítségével. 

 

Szíjhajtás, generátor, hűtés:

vízpumpa és a generátor egy szíjon át kapja a fordulatot, így ha az elszakad, akkor se áram, se hűtés. Viszont a pumpa könnyebben cserélhető, és mivel régebbi típusú, így pl. a Renault 5-ösé is jó bele.

Az ékszíj feszességét nem a generátor döntögetésével lehet beállítani, hanem a külön erre a célra kiötlött feszítőgörgővel. Még egy csapágy, ami tönkremehet. A hűtésrendszere teljesen átlagos, a vízhűtő felé igyekvő csőben, a vízpumpánál van elhelyezve a termosztát, ami 83 ºC-on nyit, lassan elárasztva a hűtőt. A hűtőben lévő hőgomba 83 fokon már összezárja a két vezetéket, és a ventillátor bekapcsol.

 

Elektronika: 

Az elektronikáról, mint francia túlbonyolított hülyeségről nem tudok eddig rosszat mondani. Lehet, hogy túl van bonyolítva, de mint ahogy a motortér is kicsi, a biztosítéktáblánál sincs sok hely, azt a halom vezetéket be kellett oda valahogy zsúfolni.

 

A motorvezérlést számítógép végzi, ami a következőket tartja az uralma alatt:

 

Benzinszivattyú,

Gyújtótekercs,

Lambdaszonda,

Felsőholtpont-jeladó,

Vízhőfok-jeladó (a hengerfej bal oldalán),

Befecskendező fúvóka,

És a fojtószelepházat is, az összes alkatrészével együtt.

 

 

Fék:

 

A féken nincs semmi új, vákuumszervóval ellátott, kétkörös fékrendszerrel dicsekedhet a Twingo. Az első fékek tárcsafékek, a hátsók pedig dobolnak.  A kézifék a hátsó kerekekre hat.

  

Felfüggesztés, kerekek:

 

Az első felfüggesztés MacPherson-ról kapta a nevét, ami annyiban különleges, hogy kicsi a helyigénye, és ugyancsak kicsi a rugózatlan tömege. Az alsó, és a középkategóriás személyautókban szokták használni, szinte kivétel nélkül.

A hátsó felfüggesztés torziós híd, amely megengedi a kerekek külön-külön mozgását. A híd kialakításából adódóan nem annyira merev az egész.

 

Részletes adatok: 

Motor, hengerfej, és alkatrészeik

Vezérlés

Kenés

Hűtés

Szíjhajtás

Üzemanyag ellátás

Levegőellátás

Gyújtásrendszer

A motor elektronikus vezérlése

 

 

Motor, hengerfej, és alkatrészeik

 

Motor:

 

Típus: C3G A7

Furat: 74 mm | átmérő

Löket: 72 mm | hossz

Összlöket-térfogat: 1239 cm3

Sűrítési viszony: 9.2 ± 0.4:1

Sűrítési végnyomás: 11 bar indítási fordulaton (350 fordulat/percnél)

Max. teljesítmény: 40 kW, 54.3 LE / 5 300 fordulat/percnél

Max. nyomaték: 90 Nm 2 800 fordulat/ percnél

 

Hengerfej:

 

Öntött alumínium ötvözet, az égéstér részét képezi.

Magassága:

gyári: 71.45 mm

minimum: 70.95 mm

A síkfelülettől való maximális eltérés: 0.05 mm

Szelepvezető átmérő: 11 mm

1. javítási fokozat: 11.1 mm

2. javítási fokozat: 11.25 mm

 

Hengerfej tömítés:

 

A tömítés szintetikus anyagból készül, azbesztmentes. A hengerfurat körül fémbetéttel szerelt. A tömítést szárazon kell feltenni, a jelzés felfelé, a hengerfej felé mutat.

 

Szelepfészek:

 

Az acélból készült szelepfészkek a hengerfejbe sajtolással vannak beszerelve.

A záró kúpfelület szöge: 90º

A záró szalagszélessége: 1.3 ± 0.2 mm

 

Szelepvezető:

 

Az öntvény szelepvezetőket sajtolással szerelik a hengerfejbe.

A szívó-, és a kipufogószelepek vezetői azonosak, és szelepszár-tömítéssel szereltek.

Belső átmérő: 7 mm

Külső átmérő:

gyári: 11 mm

1. javítási fokozat: 11.2 mm

2. javítási fokozat: 11.35 mm

Elhelyezésük a szelepfészek alsó homloklapjához képest:

szívószelep: 30.5 mm

kipufogószelep: 25.2 mm

A szelepvezető besajtolása a hengerfejbe: 0.1 mm túlfedéssel

 

Szelepek:

 

Az acélból készült szelepek egymáshoz képest párhuzamosan helyezkednek el, a henger középvonalához képest a hajlásszögük 17º.

Szelepszár átmérő: 7 mm

Tányérátmérő, szívószelep: 34.2 mm

Tányérátmérő, kipufogószelep: 29 mm

A szelepek záró kúpfelületének szöge: 90º

Szelephézagok (hideg motornál):

szívószelep: 0.15 mm

kipufogószelep: 0.20 mm

 

Szeleprugók:

 

A szívó-, és a kipufogószelepek rugói azonosak.

Szerelési irány: a sűrű menetes rész a hengerfej felé kerül.

Rugóhuzal átmérő: 3.4 mm

Belső átmérő: 21.6 mm

Szabad hossz: 42.2 mm

Hossz (mm)/terhelés alatt (N): 32/200 - 25/360

 

Szelephimbák:

 

A kovácsolt szelephimbák azonosak mind a szívó-, mind a kipufogószelepekhez.

 

Szelepemelő rudak:

 

A himbákhoz kapcsolódó rudak a szívó-, és a kipufogószelepekhez azonosak.

Hosszuk: 173.5 mm

 

Szelepemelő tőke:

 

A tőke azonos mind a szívó-, mind a kipufogószelepekhez.

Külső átmérő:

gyári: 19 mm

javítási fokozat: 19.2 mm

 

Forgattyúsház:

 

A ház öntöttvasból készül, külön szerelt nedves hengerperselyekkel van ellátva.

Mélység (a hengerpersely tömítő-támasztó síkjához képest): 94.945 - 94.985 mm

 

Hengerpersely:

 

Perlites öntöttvasból készül, a felfekvő felületen tömítéssel szerelik.

Magasság: 95.005 - 95.035 mm*

Belső átmérő: 70 mm

A központosító támfelület átmérője: 75.5 mm

A hengerperselyek előállása (a forgattyúsház síkjából való kiállása): 0.04 - 0.12 mm*

 

* A méret mérése a tömítés síkjához képest.

 

Forgattyústengely:

 

A forgattyústengely (főtengely) gömbgrafitos öntöttvasból készül, az ellensúlyokkal egybeöntve. 5 helyen csapágyazva, és dinamikusan kiegyensúlyozva.

A főcsapok átmérője:

gyári: 54.795 mm

javítási fokozat: 54.545 ± 0.01 mm

A forgattyúscsapok átmérője:

gyári: 43.98 mm

javítási fokozat: 43.73 ± 0.02 mm

A forgattyústengely hosszirányú játéka: 0.05 - 0.23 mm

A hosszirányú játék beállítására szolgáló betétek vastagsága: 2.78 - 2.88 - 2.93 mm

 

Lend(ítő)kerék:

 

A lendkereket 7 csavar fogja a forgattyústengelyhez, melyek osztókörében a csavarok helyzete nem azonos. Így a lendkeréknek csak egy szerelési pozíciója van.

A lendkerék maximális ütése (oldalirányú játéka): 0.06 mm

 

Hajtórudak:

 

I” keresztmetszetűek, acélból készültek, kovácsolással.

A hajtórudat siklócsapágyazzák, a fejet pedig csapágypersellyel szerelik.

A hajtórúd szélessége: 25 mm

A hajtórúd-fej oldaljátéka: 0.31 - 0.57 mm

 

Dugattyúk:

 

A dugattyúk alumínium ötvözetből készülnek. A dugattyúkat általában csapszeggel, és hengerpersellyel együtt árusítják, szettben.

Dugattyúgyűrűk:

felső kompressziós (tűz) gyűrű - vastagsága: 1.75 mm

kompressziósgyűrű - vastagsága: 2 mm

olajlehúzó gyűrű - vastagsága: 3.5 mm

 

Dugattyú csapszegek:

 

A csapszegek acélból készülnek, köszörülve. A hajtórúdban szorosan, a dugattyúban lazán illesztettek.

Hossz: 59 mm

Külső átmérő: 18 mm

Belső átmérő: 11 mm

 

 

 

 

Vezérlés

 

A vezérlést a hengerfej alatt, a forgattyúsházban oldalt elhelyezett bütyköstengely (vezérműtengely) végzi.

 

Bütyköstengely:

 

Öntöttvasból készül, 4 darab csapágyperselyben forog.

Hosszirányú játék: 0.05 - 0.12 mm

 

 

 

 

Kenés

 

Olajpumpa:

 

Lapátos szivattyú, amely a hajtást a bütyköstengely fogaskerekéről kapja.

Olajnyomás 80 ºC-on:



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 25
Tegnapi: 40
Heti: 135
Havi: 1 065
Össz.: 596 264

Látogatottság növelés
Oldal: Műszaki adatok
TWINGO - © 2008 - 2024 - twingo-bonto.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »