TWINGO

Minden Ami Twingo, Történelem, Alkatrész, Szerelés, Leírás,Tuning

 

Szerelési leírások Ékszíjcsere

 

Az ékszíjcsere elsőre nem tűnik bonyolult dolognak, de szerintem nem is olyan hűű de egyszerű. Most biztos a tapasztaltabbak hülyének néznek, de szerintem sok embernek (nem csak Twingósnak) volt már rossz tapasztalata a szíjcserével. Bátyámnak pl. a „friss”, új szíj nem ment rá a pumpára, és egy autó-felszereléssel foglalkozó boltos „jó tanácsa” miatt a szimmering ki is ment - ráfeszítette a szíjat egy villáskulccsal, a pumpa tárcsájára támaszkodva. :p A pumpa ezen alkatrésze nem javítható, így új pumpát kellett felrakni. Azzal meg én szívtam. :p

 

Szerszámszükséglet:

 

2 db. 13-as csillagkulcs

2 db. 17-es csillag-, vagy dugókulcs

1 db. 13-as anya (8.8-as), kontrázáshoz

Közepes fejű kalapács

 

Levétel:

 

Személy szerint a feszítőgörgőt is le szoktam venni, ha új szíjat rakok fel, vagy a szíj még új, és nem ment sokat. Így a vízpumpa-szimmeringet is, és a generátor csapágyait is megmentem a feszegetésből eredő tönkremeneteltől. Ezt persze nem kell követni, a feszítőgörgő levétele lentebb, külön bekezdésben olvasható.

A szíj levételének sorrendje, ha a szíjat feszegetés nélkül nem lehet levenni: 1.: a feszítőgörgő levétele, 2.: vízpumpa; 3.: forgattyústengely-szíjtárcsa; 4.: generátor.

 

● Vedd le a feszítőgörgőről a 13-as állítóanyát (1. kép).

● Lazítsd meg a feszítőgörgő tartócsavarját (2. kép).

● Akaszd ki a szíjat a görgőről,

● A vízpumpa tárcsájáról, a forgattyústengely-tárcsájáról, és a generátor tárcsájáról is.

 

A régi szíj visszarakása:

 

A levétellel ellenkező sorrendben. Ha a szíj a feszítőgörgő levétele nélkül is lejött mind a 4 tárcsáról túlzott feszítés nélkül, akkor a visszaszereléshez a feszítőgörgő távtartóját sem kell kivenni. Minden marad a helyén. A visszarakás után meg kell feszíteni a szíjat, erről lentebb, az utolsó bekezdésben.

 

A feszítőgörgő levétele:

 

Ha olajos, vagy ’neadj isten saras, koszos, akkor tessék nyugodtan megsikálni, akár mosogatószeres vízben is. Utána viszont alaposan be kell fújni WD-40-el, vagy motorolajba kell állítani az egészet egy fél órára, közben időnkét meg kell pörgetni. A csapágy akkor nem sérült, akkor hibátlan, ha erősen megpörgetve úgy áll meg a kis tárcsa, hogy nem megakad, hanem egy hosszú pörgés után teljesen egyenletesen, és lassan áll meg. Ha a megállás után még kicsit vissza is forog, akkor tuti, hogy semmi baja. :)

 

 A feszítőgörgő aljánál, a forgattyúsházban van egy elég hosszú csavar, és a másik végén a hozzá tartozó anya(2. kép). Ezeket a 2 db. 17-es csillag-, vagy dugókulccsal oldd meg, és az anyát vedd le. Egyszerűbb az autó alatt kivenni, ott látod is, hogy mit csinálsz.

 A csavart üsd át óvatosan a furaton ott, ahonnan az anyát levetted. Húzd ki a csavart.

 Vedd le a feszítőgörgőt.

 Vedd ki a feszítőgörgő távtartóját (3. kép): Most kell a kontraanya. A távtartó egy tőcsavar, amin egy hüvely van. A hüvelyt húzd le, majd

 A tőcsavar (állító) anyát tekerd a menet közepéig, hajtsd utána a kontraanyát, és a két csavart húzd egymás ellen. Nem kell erősen, érzéssel.

 A tőcsavar anyát (az elsőként felhajtottat) tekerd el az óramutató járásával ellentétes irányba, így tudod kivenni a tőcsavart.

 

Visszaszerelés:

 

● A tőcsavarra húzd rá a hüvelyt, majd rakd a helyére (4. kép). A hosszúmenetes rész a forgattyúsházba kerül.

● Nem feltétlenül kell visszabikázni a tőcsavart, elég, ha kézzel betekered, de ha biztosra akarsz menni, akkor:

● Tekerd rá az eredeti 13-as állítóanyát addig, hogy a feszítőgörgő és az anya közt 2-3 mm rés maradjon.

● Hajtsd utána a kontraanyát, és húzd őket egymás ellen.

● Most a kontraanyát húzd meg az óramutató járásával megegyező irányba, erősen. Nem kell túlhúzni, ezt is érzéssel.

● Vedd le a kontraanyát (ne felejtsd el megtartani egy 13-as csillagkulccsal az állítóanyát, mert ha nem tartod meg, akkor kilazul a tőcsavar).

● Rakd a helyére a feszítőgörgőt, és dugd át rajta a hosszú csavart. A sebváltó irányába kell bedugni, arra kell majd néznie az anyának.

● Hajtsd vissza az anyát ütközésig.

 

Az ÚJ ékszíj felrakása:

 

Erre kell odafigyelni. A Twingo esetében egy 10 mm széles, és minimum 1145 mm hosszú szíjat kell venni (1150 mm-es a Gates, azt nyugodtan meg lehet venni, a Renault gyári beszállítója. 1 300 forintért vettem októberben).

A felrakás előtt én kicsit nyújtani szoktam. Beledugom a lábam, ráállok, és kicsit meghúzom. Utána egy keveset forgatok rajta, megint ráállok, húzok rajta. Így nyúlik annyit, hogy a szíjtárcsákra szinte akadás nélkül felmenjen. És akkor a hogyan:

 

● Ha levetted a feszítőgörgőt, akkor rakd vissza, a felerősítő csavarját és az anyát is, de még ne húzd meg teljesen! A távtartót még nem kell visszatenni, ha viszont nem vetted ki, akkor ajánlott (lásd fentebb). Könnyebben felmegy a szíj.

● Akaszd be az előzőleg kicsit megnyújtott szíjat a tárcsákra ebben a sorrendben:

generátor

forgattyústengely-szíjtárcsa

vízpumpa

 A vízpumpa tárcsájának a legkisebb a falmagassága, így abba lehet a legkönnyebben belepasszintani - ezért marad utoljára. :p A szíjat ne feszítsd bele, a tárcsára nem szabad semmilyen nagy erőt, nyomást gyakorolni, mert a szimmeringnek rögtön annyi.

 A szíjat ezért fordítsd ki egy kicsit, a fogak a tárcsa felé néznek. Emeld meg, majd a pumpa szíjtárcsájára úgy rakd fel, hogy a beakasztott rész a generátorhoz essen közelebb (5. kép).

 Most a szíjat fogd meg a generátor és a pumpa közt, és a pumpa tárcsájának óvatos tekerésével vezesd rá a tárcsára (6. kép).

 Akasztd be a feszítőgörgőbe a szíjat, és

 Rakd vissza a távtartót (lásd fentebb, a feszítőgörgő visszaszerelésénél - a távtartót oldalasan kell a helyére rakni, ha a görgő és a szíj már fent van > 7. kép).

● Elvileg most minden a helyén van, jöjjön a legkényesebb rész, a feszítés...

 

Az ékszíj feszítése:

 

Az ékszíj feszességét a vízpumpa és a generátor közti szakaszon, benyomással kell ellenőrizni. A könyv azt írja, hogy ha 30 Nm erővel 2 cm-re lehet benyomni a szíjat, akkor az az igazi. Nem tudom, kinek van ilyen mérőműszere, akinek van, azt nagyon irigylem. :p

Én úgy szoktam ellenőrizni, hogy az előbb említett helyen benyomom a szíjat, és ha „közepesen kemény”, és 2 centire bemegy, akkor jó. Amikor a feszítés kész van, mindig járasd utána kicsit a motort, hogy megtalálja az új szíj a helyét. Ha emeled a fordulatszámot, akkor lehet látni, ha laza: bizonyos fordulaton (általában olyan 1 500 körül) a pumpa és a forgattyústengely-szíjtárcsa közt eléggé beremeg a szíj. Ilyenkor kicsit után kell feszíteni, a pumpának ez nem tesz jót. Ha a beremegés kicsi, akkor hagyd úgy, ha jobban feszítesz rajta, akkor vagy a pumpa szimmeringje, vagy a generátor csapágya, vagy a forgattyústengely-szimmering fog kimenni idő előtt. Utánfeszítésnél mindig állítsd le a motort!

 

● Húzd meg a feszítőgörgő felerősítő csavarját, és az anyát annyira, hogy a görgőt még kézzel tudd billenteni.

● A feszítőgörgőn a 13-as állítóanya még laza állapotban van. Egy csillagkulccsal húzd meg annyira, hogy a görgőt kézzel még tudd billenteni.

● Feszíts a szíjon a görgő hátranyomásával. Közben a 13-as csillagkulcs legyen az állítóanyán (8. kép).

● Ahogy hátranyomtad, tartsd úgy, és húzd meg az anyát erősen!

● A pumpa és a generátor közt nyomkodd meg a szíjat. Ha túl könnyen be lehet nyomni, akkor feszíts rajta még egy kicsit, ha túl kemény a szíj, alig lehet benyomni, akkor lazíts. Kb. 2 centi a benyomhatóság normál erőkifejtésnél (nem fekszel rá :D ).

● A pár mm-es állításnál használd a kalapácsot. Az állítóanyát csak egy nagyon kicsit oldd meg, hogy csak a kalapácsütésekre másszon el, de magától ne tudjon lebillenjen (9. kép).

● Ha jó, indíts.

● Emeld a fordulatot lassan, és figyeld a szíjat. Ha nagyon beremeg, akkor állítsd le a motort, és feszíts rajta egy keveset.

● Ha kész, indíts megint. Ellenőrizd a szíj remegését.

● Ha jó, állítsd le a motort, nyomd be az ellenőrző helyen a szíjat, hogy a feszességet megnézd. Ha nem túl kemény, vagy nem túl lágy, akkor:

● Mássz be a kocsi alá, és a feszítőgörgő felerősítő-csavart, és az anyát húzd meg 2 db. 17-es csillagkulccsal, erősen!

● Végül húzd meg a 13-as állítóanyát a görgőn, erősen.

● Kész is. :D

 

Az új ékszíjat hirtelen gázfröccsöktől, és tartósan magas fordulattól kíméld meg, igaz, a szíj nagy valószínűséggel nem fog elpattanni, de: fentebb is írtam, hogy a szíj ilyenkor még viszonylag kemény, ha meghajtod, akkor az egy, vagy több szimmering életébe is kerülhet. Én akkor tekintem „bejáratottnak”, amikor a külsején a felirat elkezdett kopni, a festék megrepedezett rajta (100 km körül). Ez azt mutatja, hogy a helyén van. Ilyenkor érdemes még a feszességet leellenőrizni, ha megnyúlt volna, akkor kicsit után lehet állítani, de ha a szíj nem csúszik, és nem remeg be nagyon a vízpumpánál, akkor hagyd úgy, ahogy van.

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 18
Tegnapi: 61
Heti: 206
Havi: 703
Össz.: 597 058

Látogatottság növelés
Oldal: Szerelési leírás ékszíjcsere
TWINGO - © 2008 - 2024 - twingo-bonto.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »