Hibakeresés >A visszajelző jelzései
Ha valamelyik hibát jelző ikon kigyullad, akkor az adott jelhez több ok is tartozik/tartozhat. Mivel nekem a Twingo első szériájából a legelső változat van, ezért csak a kézifék/fékfolyadék-visszajelző, az olajnyomás visszajelző, a vízhőfok kontrollámpa és az akkutöltést jelző lámpa lehetséges hibaokait írom le.
Ha sem a visszajelző, sem a kilométeróra nem működik a gyújtás ráadása után, akkor nem kell a legrosszabbtól tartani! Nézd meg a STOP lámpa biztosítékját.
●Kézifék-/fékfolyadékszint-visszajelző lámpa
●Olajnyomás-visszajelző lámpa
●Vízhőfok-visszajelző lámpa
●Akkutöltés-visszajelző lámpa
Kézifék-/fékfolyadékszint-visszajelző lámpa:
Ha a kézifék kiengedése után nem alszik el:
●Kevés a fékfolyadék a rendszerben. Nézd meg a szintet a fékfolyadék kiegyenlítő tartályában, a minimum alá nem süllyedhet.
●Ha a szint jó: megadta magát a szintjelző.
●Ha a szintjelző jó: beragadt a kézifék-karon a kapcsoló.
Egyes típusokon a fékbetétbe egy elektromos érzékelőt tettek. Ha a betét vastagsága a kritikus pont alá süllyed, akkor a visszajelző kigyullad, hogy „Gáz van a fékkel!” Ehhez le kell venni a tárcsafékes agyról a kereket, és meg kell nézni, hogy a betétből jön-e valamilyen vezeték. Ha nem, akkor a betétek kopását nem jelzi a műszer.
Ha a kézifék be van húzva, de nem jelez:
●Kiment az izzó, megszakadt a vezeték vagy a kapcsoló nem érintkezik a kézifék-karon.
Ha szabálytalanul villog:
●A minimum jelzés alatt van a szint, az autó dülöngélése miatt ki-be kapcsol a jeladó. Töltsd fel a fékfolyadékot a „maxi” jelzésig.
●Kontakthiba a vezetékekben, vagy a csatlakozónál.
Olajnyomás-visszajelző lámpa:
Ha a motor elindulása után nem alszik el:
●Nincs olajnyomás, kevés a motorolaj.
Ha van elég olaj a motorban:
●Bedöglött a jeladó, vagy a vezetékekkel van valami gond.
●Ha azok rendben, akkor a pumpának annyi. Vontatás. :(
Ha a motor elindulása után pár másodperccel alszik el:
●Ha hideg van, akkor normális. A hideg miatt besűrűsödött olajat nem tudja a pumpa olyan gyorsan szétnyomni.
●Ha meleg van, akkor valami gáz van az olajjal. Valamiért túl sűrű. Cseréld le.
●Ha az olajcsere után is ugyan ezt játssza, akkor az olajpumpával van a gond, megérett a cserére. :(
Ha nem világít álló motornál:
●Kiégett az izzó. Csere.
Vízhőfok-visszajelző lámpa:
Ha menet közben kigyullad:
●Túlmelegedett a hűtőfolyadék. Állj meg, és járasd a motort alapjáraton egy pár percig, el kell aludnia. Ez nyári kánikulában megesik.
●Kiment a jeladó (ez elég ritka).
Ha alapjáraton, pár perc után nem alszik ki a visszajelző:
●Állítsd le a motort, várj egy negyed órát.
●Ha indítás után nem világít, akkor ellenőrizd a légtelenítő szelepeknél álló motor mellett, hogy levegős-e a rendszer. Óvatosan szagolj oda, ha levegős. Kipufogógáz szag = hengerfejtömítés-halál. :( Ha nem érzel semmit, akkor óvatosan tekerd le a kupakot a kiegyenlítő tartályról, és ha olajos a víz, akkor ugyancsak a hengerfejtömítés ment ki.
●Ha nincs olaj, vagy bármilyen rendellenes dolog, akkor ellenőrizd a pumpán a jeladó vezetékét és a csatlakozóját, ha az rendben van, akkor ellenőrizd le az ékszíj feszességét.
●Ha ezek is rendben vannak, akkor valószínű, hogy a pumpa nem elég hatékony.
Ha túl sűrűn gyullad ki a lámpa, de pár perc után kialszik alapjáraton:
●Valami gond van a hűtéssel.
- Nézd meg a vízhűtőt, hogy a lamellák milyen állapotban vannak. Azok adják a hűtőfelületet, ha sok be van görbülve, akkor nem hűl le annyira a folyadék.
- Ellenőrizd le a ventillátort, hogy működik-e.
- Nézd meg, hogy a vízpumpán nem csúszik-e a szíj.
- Ellenőrizd le a rendszer légtelenségét. A levegő mindig visszajön = haldoklik a hengerfejtömítés.
Ha a visszajelző nem alszik el:
●Bedöglött a jeladó. Cseréld ki.
Akkutöltés-visszajelző lámpa:
A generátoron a vékonyabbik vezeték a visszajelzőhöz megy. Ha az lecsúszik, akkor állandóan világítani fog a lámpa, ami nem azt jelenti, hogy van töltés, csak a visszajelző vezetéke jött le... Nincs töltés ilyenkor, az akksi egy árva voltot sem kap, mert anélkül a kis vezeték nélkül nem zárt a generátor és az akkumulátor köre, így a feszültségszabályzó leszabályozza az összes addig termelt áramot. Ha az lejött, vagy eltört, akkor vissza kell rakni, nagyon ne közlekedjen ilyen gyenge akksival senki (a 45Ah-s akkuk nem bírják sokáig...).
Ha a motortéri biztosítéktáblában kimegy az egyik 60A-es biztosíték, akkor a generátor túltölt, rossz a feszültségszabályzó. A generátor a 60A-t kb. 10 000 fordulat/percnél termeli, ami a motor maximális fordulata mellett lehetséges. Így ennek a tesztelését sajnos 3-4 másodperces bőgetéssel lehet csak elvégezni, egy új 60A-es, és még egy pótbiztosíték birtokában. :p
Ha indítás után nem alszik ki rögtön:
●Hidegben normális, az alacsony fordulat miatt van. Pár másodperc után ki kell aludnia, vagy egy gyengébb gázfröccs is helyre teszi. :)
Ha egyáltalán nem alszik ki:
●Nincs töltés. A hiba több helyen lehet:
- A motortéri biztosítéktáblában a nagy, barna csatlakozó kilazult, vagy korrodáltak a saruk.
- A generátoron a visszajelző vezetéke lecsúszott, vagy megtört.
- Kikopott a generátorban a szénkefe.
- Zárlatos az akksi. Mérj rá multiméterrel, ha azelőtt volt töltés, akkor 11V fölötti értéket kell, hogy kapj. 10V alá nem süllyedhet. Ha igen, akkor az akksinak nagy valószínűséggel annyi.
- A motortérben levált valamelyik testkábel-szalag.
- Tönkrement a feszültségszabályzó a generátorban.
- Tönkrement a diódasor a generátorban.
Ha villog:
●Kontakthiba, vagy zárlatos a feszültségszabályzó/diódasor valamelyike. Általában csak kontaktos szokott lenni a kis vezeték vagy a csuszka, ami a visszajelzőhöz megy.
Hibakeresés >Hangok innen-onnan
Ha valahonnan olyan hang jön, ami nem a megszokott, akkor annak az okát nem biztos, hogy könnyű megtalálni. Pl. egy hátulról hallatszó koppanó hang jöhet a toronyból, a hídtól, a tanktól, stb. Megpróbáltam csoportokba osztani, a helyek szerint:
●Elölről hallható hangok
-Búgás
-Morgó,morajlóhangok
-Sípolás,visítóhang
-Csörgés
-Beremegő, kalimpáló hang (valami nekiütődik valaminek)
-Fémes koppanás induláskor
●Hátulról hallható hangok
Elölről hallható hangok:
●Búgás:
Búgó hangja elsősorban a kerékagy-csapágyaknak szokott lenni, amikor a bennük lévő zsírt már elfogyasztották. De ez sem 100%, mert:
-Ha a búgás mindig hallatszik:
Ez kerékagy-csapágy betegség. Emeld fel azt a kereket, amelyik felől a hangot hallod, majd pörgesd meg, amennyire tudod. Ha a tárcsa súrlódásán kívül más hangot is hallasz, akkor annak a keréknek cserélni kell nemsoká a csapágyát.
Ha a búgás még halk, akkor lehet egy darabig vele közlekedni, de amint a hang erősödik, néha-néha „morog” egyet, akkor már a csere nem várhat.
- Ha a búgás csak 40-50-60 km/h fölött hallatszik:
Nagy valószínűséggel az autó valamelyik féltengelye adja föl épp a szolgálatot. A kardánkeresztet már rég nem alkalmazzák, helyette homokinetikus csuklót használnak tört vonalú tengely meghajtására. Ezen 3 csapágyazott görgő van, aminek a csapágya megy tönkre. Ezt jelzi a búgás.
A közlekedés u.a., mint a kerékagy-csapágynál. Ha még csak halk, akkor lehet vele menni, de ha már morog, akkor azonnal cserélni kell. Ha a féltengely beáll, akkor eltörik, és a differenciálműben is kárt tehet.
●Morgás, morajló hangok:
Eredetük a kerékagy-csapágynál, vagy a féltengelynél van, ez az a hang, amikor a csapágyak nagyon feladták a harcot. Mindenféleképp csere.
Másrész jöhet még a vízpumpából, a generátorból, és a feszítőgörgőből is. Mindhárom esetében a csapágyazás ideje járt le. :p
●Sípolás, visító hang:
- Nagy valószínűséggel a tengelykapcsoló kinyomó-csapágya ette meg a benne lévő zsírt.
Mivel a kinyomó-csapágy csak akkor forog, amikor a kuplung ki van engedve, így ha egy kicsit benyomjuk a pedált, akkor a feszülés miatt el kell hallgatnia. Ha a benyomáskor a hang megszűnik, akkor a kinyomó-csapágyat kell cserélni.
- A bemenő- (nyeles)tengely csapágyai adják fel, a sebváltóban (ritkább).
Ha a nyelestengely csapágyai haldoklanak, akkor a kuplungpedál benyomására nem változik a hang, mert amíg a kuplungtárcsa és a lendkerék egymáshoz szorul, addig a nyelestengely is forog. Azok a csapágyak nem tudnak annyira megfeszülni, mint a kinyomó-csapágy, így terhelésre a hangjuk sem változik számottevően.
●Csörgés:
- Laza a vezérműlánc, vagy kikopott a feszítő.
A láncos vezérlés hátulütője, hogy hangja van... Ha a csörgés állandó, de csak halkan hallatszik be az utastérbe, akkor nincs baj. Viszont ha már erős csörgést lehet hallani, akkor a láncot, vagy a feszítőt (érdemes a kettőt egyszerre) cserélni kell. A szelepek, és a dugattyúk láthatják kárát a lánc átugrásának. A lánc általában 400 000 km-ig bírja, lábtól függ, hogy előtte, vagy utána kell cserélni.
Hibakeresés >A motor hibái
A motor hibái elég sokfelé tudnak mutatni... Szóval ha valami gond van, akkor nem minden esetben egyszerű az azonosítás. :(
●Nem indul a motor
-A behúzó-mágnes, és a gyújtáskapcsoló tesztelése.
●A motor indul, de nincs, vagy hamar elmegy az alapjárat.
●Az alapjárat túrázik, szabálytalan.
●Beindul nehezen, de kuplungoláskor leáll a motor.
●Alacsony fordulaton rángat.
●Nincs ereje a motornak.
Nem indul:
●Kiment a gyújtás előtti, 60A-es biztosíték. Nézd meg a motortéri biztosítéktáblát.
●Ha már a biztosítéktáblánal vagy, nézd meg a nagy, barna csatlakozót, hogy nem csúszott-e szét, vagy nem rohadtak-e el a saruk, vagy a vezetékek.
●Ha az rendben, akkor a gyújtáskapcsolóval lehet valami. Ha nem úgy forog, akad, akkor biztos. Ha a gyújtáskapcsoló rendben (a tesztelése lentebb), akkor:
●Az önindítóval valami gond van.
1) Ha a kulcs elfordításakor a motortérben fülelsz, és nem hallasz semmit, akkor:
- Lejött, vagy megtört az önindító behúzó-mágnesén a saru, vagy a vezeték.
A behúzó-mágnest, és a gyújtáskapcsolót így tudod tesztelni:
- Szerezz egy vastag réz vezetéket. 220V-os is jó.
- Kösd rá a behúzó-mágnes kis vezetékének a helyére.
- Tedd üresbe a sebváltót, a kézifék behúzva.
- Érintsd a vezetéket az akksi pozitív sarujához.
- Ha az indítómotor megforgatja a motort, akkor a gyújtáskapcsolónál kell keresni a hibát.
- Ha nem történik semmi, akkor bedöglött a behúzó-mágnes.
2) Ha a kulcs elfordításakor a motortérben f