TWINGO

Minden Ami Twingo, Történelem, Alkatrész, Szerelés, Leírás,Tuning

Hibakeresés >A visszajelző jelzései

 

Ha valamelyik hibát jelző ikon kigyullad, akkor az adott jelhez több ok is tartozik/tartozhat. Mivel nekem a Twingo első szériájából a legelső változat van, ezért csak a kézifék/fékfolyadék-visszajelző, az olajnyomás visszajelző, a vízhőfok kontrollámpa és az akkutöltést jelző lámpa lehetséges hibaokait írom le.

Ha sem a visszajelző, sem a kilométeróra nem működik a gyújtás ráadása után, akkor nem kell a legrosszabbtól tartani! Nézd meg a STOP lámpa biztosítékját.

 

Kézifék-/fékfolyadékszint-visszajelző lámpa

Olajnyomás-visszajelző lámpa

Vízhőfok-visszajelző lámpa

Akkutöltés-visszajelző lámpa

 

Kézifék-/fékfolyadékszint-visszajelző lámpa:

 

Ha a kézifék kiengedése után nem alszik el:

 

Kevés a fékfolyadék a rendszerben. Nézd meg a szintet a fékfolyadék kiegyenlítő tartályában, a minimum alá nem süllyedhet.

Ha a szint jó: megadta magát a szintjelző.

Ha a szintjelző jó: beragadt a kézifék-karon a kapcsoló.

 

Egyes típusokon a fékbetétbe egy elektromos érzékelőt tettek. Ha a betét vastagsága a kritikus pont alá süllyed, akkor a visszajelző kigyullad, hogy „Gáz van a fékkel!” Ehhez le kell venni a tárcsafékes agyról a kereket, és meg kell nézni, hogy a betétből jön-e valamilyen vezeték. Ha nem, akkor a betétek kopását nem jelzi a műszer.

 

Ha a kézifék be van húzva, de nem jelez:

 

Kiment az izzó, megszakadt a vezeték vagy a kapcsoló nem érintkezik a kézifék-karon.

 

Ha szabálytalanul villog:

 

A minimum jelzés alatt van a szint, az autó dülöngélése miatt ki-be kapcsol a jeladó. Töltsd fel a fékfolyadékot a „maxi” jelzésig.

Kontakthiba a vezetékekben, vagy a csatlakozónál.

 

 

 

 

Olajnyomás-visszajelző lámpa:

 

Ha a motor elindulása után nem alszik el:

 

Nincs olajnyomás, kevés a motorolaj.

 

Ha van elég olaj a motorban:

 

Bedöglött a jeladó, vagy a vezetékekkel van valami gond.

Ha azok rendben, akkor a pumpának annyi. Vontatás. :(

 

Ha a motor elindulása után pár másodperccel alszik el:

 

Ha hideg van, akkor normális. A hideg miatt besűrűsödött olajat nem tudja a pumpa olyan gyorsan szétnyomni.

Ha meleg van, akkor valami gáz van az olajjal. Valamiért túl sűrű. Cseréld le.

Ha az olajcsere után is ugyan ezt játssza, akkor az olajpumpával van a gond, megérett a cserére. :(

 

Ha nem világít álló motornál:

 

Kiégett az izzó. Csere.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vízhőfok-visszajelző lámpa:

 

Ha menet közben kigyullad:

 

Túlmelegedett a hűtőfolyadék. Állj meg, és járasd a motort alapjáraton egy pár percig, el kell aludnia. Ez nyári kánikulában megesik.

Kiment a jeladó (ez elég ritka).

 

Ha alapjáraton, pár perc után nem alszik ki a visszajelző:

 

Állítsd le a motort, várj egy negyed órát.

Ha indítás után nem világít, akkor ellenőrizd a légtelenítő szelepeknél álló motor mellett, hogy levegős-e a rendszer. Óvatosan szagolj oda, ha levegős. Kipufogógáz szag = hengerfejtömítés-halál. :( Ha nem érzel semmit, akkor óvatosan tekerd le a kupakot a kiegyenlítő tartályról, és ha olajos a víz, akkor ugyancsak a hengerfejtömítés ment ki.

Ha nincs olaj, vagy bármilyen rendellenes dolog, akkor ellenőrizd a pumpán a jeladó vezetékét és a csatlakozóját, ha az rendben van, akkor ellenőrizd le az ékszíj feszességét.

Ha ezek is rendben vannak, akkor valószínű, hogy a pumpa nem elég hatékony.

 

Ha túl sűrűn gyullad ki a lámpa, de pár perc után kialszik alapjáraton:

 

Valami gond van a hűtéssel.

- Nézd meg a vízhűtőt, hogy a lamellák milyen állapotban vannak. Azok adják a hűtőfelületet, ha sok be van görbülve, akkor nem hűl le annyira a folyadék.

- Ellenőrizd le a ventillátort, hogy működik-e.

- Nézd meg, hogy a vízpumpán nem csúszik-e a szíj.

- Ellenőrizd le a rendszer légtelenségét. A levegő mindig visszajön = haldoklik a hengerfejtömítés.

 

Ha a visszajelző nem alszik el:

 

Bedöglött a jeladó. Cseréld ki.

 

 

 

 

 

 

 

 

Akkutöltés-visszajelző lámpa:

 

A generátoron a vékonyabbik vezeték a visszajelzőhöz megy. Ha az lecsúszik, akkor állandóan világítani fog a lámpa, ami nem azt jelenti, hogy van töltés, csak a visszajelző vezetéke jött le... Nincs töltés ilyenkor, az akksi egy árva voltot sem kap, mert anélkül a kis vezeték nélkül nem zárt a generátor és az akkumulátor köre, így a feszültségszabályzó leszabályozza az összes addig termelt áramot. Ha az lejött, vagy eltört, akkor vissza kell rakni, nagyon ne közlekedjen ilyen gyenge akksival senki (a 45Ah-s akkuk nem bírják sokáig...).

Ha a motortéri biztosítéktáblában kimegy az egyik 60A-es biztosíték, akkor a generátor túltölt, rossz a feszültségszabályzó. A generátor a 60A-t kb. 10 000 fordulat/percnél termeli, ami a motor maximális fordulata mellett lehetséges. Így ennek a tesztelését sajnos 3-4 másodperces bőgetéssel lehet csak elvégezni, egy új 60A-es, és még egy pótbiztosíték birtokában. :p

 

Ha indítás után nem alszik ki rögtön:

 

Hidegben normális, az alacsony fordulat miatt van. Pár másodperc után ki kell aludnia, vagy egy gyengébb gázfröccs is helyre teszi. :)

 

Ha egyáltalán nem alszik ki:

 

Nincs töltés. A hiba több helyen lehet:

- A motortéri biztosítéktáblában a nagy, barna csatlakozó kilazult, vagy korrodáltak a saruk.

- A generátoron a visszajelző vezetéke lecsúszott, vagy megtört.

- Kikopott a generátorban a szénkefe.

- Zárlatos az akksi. Mérj rá multiméterrel, ha azelőtt volt töltés, akkor 11V fölötti értéket kell, hogy kapj. 10V alá nem süllyedhet. Ha igen, akkor az akksinak nagy valószínűséggel annyi.

- A motortérben levált valamelyik testkábel-szalag.

- Tönkrement a feszültségszabályzó a generátorban.

- Tönkrement a diódasor a generátorban.

 

Ha villog:

 

Kontakthiba, vagy zárlatos a feszültségszabályzó/diódasor valamelyike. Általában csak kontaktos szokott lenni a kis vezeték vagy a csuszka, ami a visszajelzőhöz megy.

Hibakeresés >Hangok innen-onnan

 

Ha valahonnan olyan hang jön, ami nem a megszokott, akkor annak az okát nem biztos, hogy könnyű megtalálni. Pl. egy hátulról hallatszó koppanó hang jöhet a toronyból, a hídtól, a tanktól, stb. Megpróbáltam csoportokba osztani, a helyek szerint:

 

Elölről hallható hangok

-Búgás

-Morgó,morajlóhangok

-Sípolás,visítóhang

-Csörgés

-Beremegő, kalimpáló hang (valami nekiütődik valaminek)

-Fémes koppanás induláskor

 

Hátulról hallható hangok

 

 

Elölről hallható hangok:

 

Búgás:

 

Búgó hangja elsősorban a kerékagy-csapágyaknak szokott lenni, amikor a bennük lévő zsírt már elfogyasztották. De ez sem 100%, mert:

 

-Ha a búgás mindig hallatszik:

 

Ez kerékagy-csapágy betegség. Emeld fel azt a kereket, amelyik felől a hangot hallod, majd pörgesd meg, amennyire tudod. Ha a tárcsa súrlódásán kívül más hangot is hallasz, akkor annak a keréknek cserélni kell nemsoká a csapágyát.

 

Ha a búgás még halk, akkor lehet egy darabig vele közlekedni, de amint a hang erősödik, néha-néha „morog” egyet, akkor már a csere nem várhat.

 

- Ha a búgás csak 40-50-60 km/h fölött hallatszik:

 

Nagy valószínűséggel az autó valamelyik féltengelye adja föl épp a szolgálatot. A kardánkeresztet már rég nem alkalmazzák, helyette homokinetikus csuklót használnak tört vonalú tengely meghajtására. Ezen 3 csapágyazott görgő van, aminek a csapágya megy tönkre. Ezt jelzi a búgás.

 

A közlekedés u.a., mint a kerékagy-csapágynál. Ha még csak halk, akkor lehet vele menni, de ha már morog, akkor azonnal cserélni kell. Ha a féltengely beáll, akkor eltörik, és a differenciálműben is kárt tehet.

 

 

 

 

Morgás, morajló hangok:

 

Eredetük a kerékagy-csapágynál, vagy a féltengelynél van, ez az a hang, amikor a csapágyak nagyon feladták a harcot. Mindenféleképp csere.

Másrész jöhet még a vízpumpából, a generátorból, és a feszítőgörgőből is. Mindhárom esetében a csapágyazás ideje járt le. :p

 

 

 

Sípolás, visító hang:

 

- Nagy valószínűséggel a tengelykapcsoló kinyomó-csapágya ette meg a benne lévő zsírt.

 

Mivel a kinyomó-csapágy csak akkor forog, amikor a kuplung ki van engedve, így ha egy kicsit benyomjuk a pedált, akkor a feszülés miatt el kell hallgatnia. Ha a benyomáskor a hang megszűnik, akkor a kinyomó-csapágyat kell cserélni.

 

- A bemenő- (nyeles)tengely csapágyai adják fel, a sebváltóban (ritkább).

 

Ha a nyelestengely csapágyai haldoklanak, akkor a kuplungpedál benyomására nem változik a hang, mert amíg a kuplungtárcsa és a lendkerék egymáshoz szorul, addig a nyelestengely is forog. Azok a csapágyak nem tudnak annyira megfeszülni, mint a kinyomó-csapágy, így terhelésre a hangjuk sem változik számottevően.

 

 

 

Csörgés:

 

- Laza a vezérműlánc, vagy kikopott a feszítő.

 

A láncos vezérlés hátulütője, hogy hangja van... Ha a csörgés állandó, de csak halkan hallatszik be az utastérbe, akkor nincs baj. Viszont ha már erős csörgést lehet hallani, akkor a láncot, vagy a feszítőt (érdemes a kettőt egyszerre) cserélni kell. A szelepek, és a dugattyúk láthatják kárát a lánc átugrásának. A lánc általában 400 000 km-ig bírja, lábtól függ, hogy előtte, vagy utána kell cserélni.

Hibakeresés >A motor hibái

 

A motor hibái elég sokfelé tudnak mutatni... Szóval ha valami gond van, akkor nem minden esetben egyszerű az azonosítás. :(

 

Nem indul a motor

-A behúzó-mágnes, és a gyújtáskapcsoló tesztelése.

A motor indul, de nincs, vagy hamar elmegy az alapjárat.

Az alapjárat túrázik, szabálytalan.

Beindul nehezen, de kuplungoláskor leáll a motor.

Alacsony fordulaton rángat.

Nincs ereje a motornak.

 

 

 

Nem indul:

 

Kiment a gyújtás előtti, 60A-es biztosíték. Nézd meg a motortéri biztosítéktáblát.

Ha már a biztosítéktáblánal vagy, nézd meg a nagy, barna csatlakozót, hogy nem csúszott-e szét, vagy nem rohadtak-e el a saruk, vagy a vezetékek.

Ha az rendben, akkor a gyújtáskapcsolóval lehet valami. Ha nem úgy forog, akad, akkor biztos. Ha a gyújtáskapcsoló rendben (a tesztelése lentebb), akkor:

Az önindítóval valami gond van.

 

1) Ha a kulcs elfordításakor a motortérben fülelsz, és nem hallasz semmit, akkor:

- Lejött, vagy megtört az önindító behúzó-mágnesén a saru, vagy a vezeték.

 

A behúzó-mágnest, és a gyújtáskapcsolót így tudod tesztelni:

 

- Szerezz egy vastag réz vezetéket. 220V-os is jó.

- Kösd rá a behúzó-mágnes kis vezetékének a helyére.

- Tedd üresbe a sebváltót, a kézifék behúzva.

- Érintsd a vezetéket az akksi pozitív sarujához.

- Ha az indítómotor megforgatja a motort, akkor a gyújtáskapcsolónál kell keresni a hibát.

- Ha nem történik semmi, akkor bedöglött a behúzó-mágnes.

 

2) Ha a kulcs elfordításakor a motortérben f



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 11
Tegnapi: 116
Heti: 141
Havi: 568
Össz.: 598 094

Látogatottság növelés
Oldal: Hiba keresés
TWINGO - © 2008 - 2024 - twingo-bonto.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »