Szerelési leírások > Hűtés-fűtés > A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése
Szerencsére ez a rész elég egyszerű, nincs benne semmi rejtett okosság. :p A folyadékleeresztő-csavarra kell csak nagyon odafigyelni, a forgattyúsházon.
Szerszámszükséglet:
> Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken) > 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak) > 11-es csillag-, vagy dugókulcs > Lapos csavarhúzó
Leeresztés:
● Vedd le az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók hézagolása, levétele, visszaszerelése). ● A vízhűtő alá tegyél egy akkora (minél laposabb, annál jobb) lávőrt, ami fel tud fogni kb. 5-5.5 l vizet (inkább 6-ot). ● Csavard le a kiegyenlítő tartályról a kupakot. ● A vízhűtő alsó, vastag csövén oldd meg a bilincset (a gyári bilincs két, szétálló pöckét csőfogóval össze kell nyomni, és nyomva tartva kell lehúzni - 1. kép. Nem egyszerű. :p Ha normál, csavaros csőbilincs van rajta, akkor először áldd meg annak a kezét, aki kicserélte, utána pedig vagy egy 7-es, vagy egy 8-as csillag-, vagy dugókulccsal oldd meg annyira, hogy átférjen a bilincsen a cső), és húzd le a hűtő alsó cső-csonkjáról. ● Most rakd a lavort a forgattyúsház oldalánál lévő leeresztő-csavar alá (2. kép). ● Tekerd ki a csavart 11-es csillag-, vagy dugókulccsal (mindenféleképp eközül a két kulcs közül válassz, mert a sima villáskulccsal csak elnyalod a csavar fejét, és aztán se ki, se be). ● Ha kijött a víz, akkor a kifolyt fagyállót vagy töltsd palackokba, és add le valahova, vagy használd fel megint, ha nemrég töltötted az autóba, és nem rozsdás, vagy darabos.
Részleges kiürítés:
Ha csak a pumpát kell levenni, vagy a vízhűtőt, akkor nem kell az egész rendszert leengedni. Ugyan úgy kell légteleníteni, mintha az egészet kiürítetted volna.
● Rakj a hűtő alsó csöve alá egy edényt, ami nagyjából 2 - 2.5 liter fagyállót fel tud fogni. ● Tekerd le a kiegyenlítő tartály kupakját. ● Oldd meg a vízhűtőn az alsó vastag cső bilincsét, majd húzd le annyira, hogy egy kis résen át ki tudjon folyni a víz. ● Ha a pumpát akarod levenni, akkor kb. 1 litert engedj le, ha viszont a vízhűtőt, akkor teljesen vedd le a csövet, és folyasd ki az összes fagyállót a hűtőből, és a kiegyenlítő tartályból.
Feltöltés, légtelenítés:
● Csavard vissza a forgattyúsházon lévő leeresztő-csavart. A csavarra nagyon vigyázz, mert kúpos menetű. Ez annyit jelent, hogy nem kell letömíteni sem pasztával, sem semmi mással, és ami a legfontosabb, nem szabad nagyon meghúzni! Marhakönnyen szakad a menete. :/ Tekerd be, húzz rá egy kicsit, majd később, amikor a motor ment már vagy egy negyed órát, akkor nézz rá, hogy ereszt-e. Ha igen, akkor kicsit szoríts rajta, ha nem, akkor hagyd. Ha az újbóli szorítás után is ereszt, akkor a csavarnak annyi. Ideiglenesen körbenyomhatod pasztával, de cserélni kell, amint tudod. ● Nyisd ki a légtelenítő csavarokat (ha a felső, vékonyabb csőben lévő, gyárilag fehér színű csavar nem jönne ki kézzel, akkor használd a lapos csavarhúzót). Nemmuszáj teljesen kitekerni (ha neked egyszerűbb, vedd ki őket nyugodtan), maradhat a csőben is, de akkor a rés minél nagyobb legyen. ● A kiegyenlítő tartály csövét akaszd ki a motorvezérlő műanyag védőlapjából, és helyezd el úgy, hogy a levegő ne tudjon benne megakadni, plusz a vízhűtő tetejénél ne legyen alacsonyabban. ● A kiegyenlítő tartályba tölts vizet a „maxi” jelzésig, fölé is mehet egy kicsit. ● Figyeld a tartályban a szintet, tölts utána amikor már kevés van benne. Közben a légtelenítő szelepeket is figyeld, hogy mikor kezd el rajtuk kifelé jönni a víz. ● Ha folyik, akkor addig engedd ott a vizet, amíg már nincsenek benne buborékok. ● Ha a folyadék az előbb említett kritériumoknak megfelel, akkor zárd el a légtelenítő-szelepeket. :D ● Ellenőrizd a kiegyenlítőben a folyadékszintet. A „mini” és a „maxi” között félúton kell lennie. Ha több, akkor szívj le belőle, vagy csak egyszerűen nyisd meg a légtelenítőt, hogy kifolyjon a felesleg. Rakj alá egy edényt, hogy felfogja a folyadékot. ● Pattintsd a helyére a kiegyenlítő tartályból a vízhűtőre csatlakozó csövet. ● Motor indít, a kiegyenlítő kupakját még ne rakd vissza. ● Járasd egy kicsit a motort, pár percig csak, amíg a levegő mindenhonnan ki nem szorul. ● Állítsd le a motort, majd nyisd meg a légtelenítő szelepeket megint. ● Most rakd vissza a kiegyenlítő tartály kupakját, majd indíts újra. ● Járasd a motort addig, amíg a termosztát ki nem nyit (ezt onnan tudod, hogy a ventillátor bekapcsol - utána még pár perc kell a teljes nyitásig). ● Állítsd le a motort. ● Nyisd meg még egyszer a légtelenítő csavarokat résnyire, egyenként, hátha maradt levegő a rendszerben. ● Csavard vissza a légtelenítő csavarokat, majd csavard le a kiegyenlítő kupakját, és tedd vissza. Mivel a kupak egy vákuum-nyomásszelep, ezért ilyenkor a folyadék csökkenésével beáll az üzemi vákuum-nyomásszint. ● A biztonság kedvéért másnap, vagy hosszabb használat után ellenőrizd le a hűtőkört, nyisd meg újra a csavarokat. A folyadékszintet hideg motornál ellenőrizd, a két jelzés között kell lennie. |
|
|
|
|
|
|
Szerelési leírások > Hűtés-fűtés > A vízpumpa levétele, visszaszerelése
Itt már adódhatnak problémák... Például beletörhet a hengerfejbe egy, vagy több csavar, mint esetemben kétszer is. Ennek egyszerű oka(i) van(nak): - Aki felrakta, az nem kente meg a csavarokat, és a furatokat. - A másik: én voltam a hülye, hogy erre nem gondoltam, és nem fújtam be előző nap WD-40el... :p A hengerfejbe tört csavar kioperálását az utolsó fejezetben lehet elolvasni. Személy szerint tömítőlappal szoktam a hengerfej és a pumpa közt tömíteni, de a pasztához is volt már szerencsém, amit inkább elfelejtenék... Állandóan elkenődött, úgyhogy nem kísérleteztem vele tovább. A pasztás verziót piros színnel emeltem ki, ha valaki azzal szeretne tömíteni. Szerszámszükséglet: > Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken) > 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak) > 10-es csillag-, ÉS dugókulcs > 11-es csillag-, vagy dugókulcs (a leeresztő csavarjának) > 17-es villáskulcs > Ha kell, akkor egy kisebb kalapács (a gumifejű lenne a legjobb) a vízpumpa lekocogtatásához - ha szükséges > Lapos csavarhúzó > 8 mm-es lyukasztótüske Levétel: ● Előző nap fújd be a csavarokat és a hengerfej-vízpumpa illeszkedést WD-40-el, vagy folyass rájuk, és a hengerfej-vízpumpa csatlakozásához egy kevés fékolajat. ● Vedd le az akksi negatív (test) kábelét. ● Vedd le az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók hézagolása,levétele, visszaszerelése). ● Engedd le a hűtőfolyadékot (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése). ● Vedd le az ékszíjat is (lásd: Ékszíjcsere). ● Kapcsold le a vezetéket a vízhőfok-jeladóról (1. kép). ● A pumpáról vedd le a fűtéscsöveket (2 db., középvastag), és hajlítsd el valahová, ahol nincs kéz alatt. ● A pumpáról vedd le a fojtószelepházhoz igyekvő csöveket (a legvékonyabbak). ● A pumpáról vedd le a felső vízhűtő-csövet. A 2 db. csőbilincs közül azt oldd meg, amelyik a pumpához esik közelebb. Erre a csőre vigyázz, mert ebben van a termosztát (a második bilincs azt tartja - 2.kép). ● Az alsó vastag cső bilincsét oldd meg a vízpumpánál, majd húzd le róla. ● Csavard ki a pumpa 6 db. látható felerősítő csavarját egy 10-es csillag-, vagy dugókulccsal. ● A 7. csavar a szíjtárcsa mögött van. Ezt úgy éred el, hogy a tárcsát olyan helyzetbe forgatod, hogy a dugókulcsot a lyukon bedugva rá tudod tenni a csavar fejére (3. kép). ● Ha elég régóta, jópár éve rajta van a pumpa a hengerfejen, akkor az elvileg már rá van égve. Kisebb kalapáccsal, vagy ha van, akkor inkább gumifejűvel ütögesd a pumpa testét lefelé. ● Rángatni, leverni nem szabad! A pumpa és a hengerfej is alumínium ötvözetből van, érzékenyek az erősebb behatásokra! Ha használni akarod még azt a pumpát, akkor csak a testet kalapáld, azt is óvatosan. A tárcsát ne bántsd, mert a szimmeringje eléggé sérülékeny, ereszteni fog. Ha nem kell már, akkor ott is meg lehet kocogtatni. ● Ha pumpacsere lesz és nincs az újban jeladó, akkor a régit csavard ki egy 17-es villáskulccsal, és rakd be az újba. Húzd meg erősen. Visszaszerelés a csavarok meghúzásáig: ● Tisztítsd meg a hengerfej csatlakozó felületét. Használj egy pengét, de a felületet ne sértsd meg! Ha a régi pumpát is vissza fogod rakni, akkor annak a felületét is pengével meg kell tisztítani. A kapirgálás előtt érdemes benedvesíteni a két részt. ● Ha a pumpa kapcsolódó felületét megtisztítottad, vagy újat raksz fel, akkor most kéne visszabilincselni azt az alsó vastag csövet. A pumpán egy domború jel van, a csövön pedig egy fehér vonal. Ezeknek egymás mellett kell lenniük (4. kép). Egyszerűbb ilyenkor felrakni ezt a csövet, mert a hengerfejtől nem lehet jól hozzáférni, meg a gyertyák is útban vannak. ● Vágj ki egy új tömítést. Használhatsz pasztát is, de azzal nincsenek jó tapasztalataim... (a tömítőlap - klingerit, és még egy csomó neve van :D - biztosabban tart, nem tud befolyni a rendszerbe, nem kell a pumpa felrakásánál pöcsölni, hogy el ne kenődjön, de a jó tulajdonságai mellett van egy nagyon nagy hátránya is: sajnos ki kell szabni :p ) ● Ha klingeritet használsz, akkor a méretarányos (1:1) sablont innen mentsd le, nyomtasd ki, és vágd ki. A lyukaknál használj lyukasztótüskét és kalapácsot, vagy nagyon óvatosan pengével csinálj lyukat. A széleknek, és az egész tömítésnek egyben kell maradnia, átvágni sehol sem szabad! ● Vegyél új csavarokat (párszáz forintos tétel), mert így a visszatekerésnél tuti nem fog egyik sem elpattanni (hacsak nem anyaghibás valamelyik). A csavar 8.8-as legyen, 5.6-ost véletlenül se csavarj be, mert még a meghúzás alatt el fog pattanni az összes. ● Dugd bele a pumpába az új csavarokat. A különböző hosszúságok különböző helyekre mennek (5. kép). ● Vezesd a kivágott tömítést a csavarok mentén a pumpára. Pontosan illeszkedjen rajta! A tömítés épségére is figyelj! ● Paszta: Nyomd a trutyit a pumpa csatlakozófelületének a peremére kb. 2-3 mm vastagon. A csavarok helyeit teljesen körbe kell tömíteni, nem elég csak a külső részt. ● Várj 10 percet, hogy kicsit szikkadjon a paszta. Így egyszerűbb feltenni, nem kenődik el rögtön. ● A csavarok kiálló részére kenj egy kevés WD-40-et, vagy motorolajat. ● Fújj, vagy kenj egy keveset a hengerfejben lévő vízpumpa-csavarfuratokba is(így nem fog belerohadni évek után a csavar, és törés nélkül is ki fogod tudni szedni). ● Rakd a pumpát a hengerfejhez, és kezd el becsavarni az átellenes oldalon lévő csavarokat (6. kép). Így a pumpa, és vele a tömítés egyszerre fog kapcsolódni a hengerfejjel (ez amúgy eléggé szivatós lehet, sokszor el szokott mozdulni... Ha pasztázol, akkor az elmozdulás után vedd le inkább, és nézd meg, hogy a pasztán nincs-e folytonossági hiány). ● Ellenőrizd, hogy a tömítés tényleg a helyén van-e. ● A csavarokat csak ütközésig húzd meg, még ne szoríts rajtuk. ● A pasztás tömítésnél érdemes még várni egy 5 percet, amíg a szétlapult paszta kicsit szikkad, majd húzd meg a csavarokat teljesen. A vízpumpa-csavarok meghúzása (csak tömítőlapnál): ● Az átellenes oldalakon húzd meg a csavarokat erősen. ● Várj 15 percet, hogy beálljon a tömítés. ● Most oldd meg a csavarokat. ● Csavard be az átellenes csavarokat erősen, majd húzz rajtuk még egy kicsit, érzéssel. Ha nagyon nem akar megmozdulni, akkor ne erőltesd! ● Ha pattanó hangot hallasz, akkor már nem szabad tovább húzni! ● A csavarok meghúzása olyan dolog, amit nyomatékkulcs nélkül (nem kell egyébként hozzá) pontosan nem lehet leírni. Ez is az „érezni kell” meséhez tartozik. Ha a csavarokat túlhúzod, akkor a hengerfejben megszakadhat a menet. Ennek következményeképp tágítani kell az eredeti furaton, a hengerfejbe új menetet kell vágni, a megszakadt menetnél a pumpán a csavar helyét fel kell fúrni, ki kell tágítani. Igen, kicsit hasonlít a hengerfejcsavarok meghúzására. :D Onnan vettem az ötletet, nekem egyáltalán nem fárasztó ez a módszer, és csak 20 percbe telik. Így tuti, hogy nem menet közben fog beállni a tömítés, volt olyan, hogy szivárgott, aztán Kecskemét felé igyekezve, az 5-ösön kellett utánhúznom. A forró pumpához meg akaratlanul is hozzáér az ember… :p Jobbnak tartom így meghúzni a csavarokat, mintha csak rábikáznám őket, ’oszt kész is. :p Visszaszerelés folytatása: ● Ha a pumpa és a csavarjai a helyükön vannak, akkor vissza kell rakni a csöveket a helyükre. Ahol nem eredeti csőbilincs volt, azok helyett vegyél újat, a gyáriakat pedig hagyd a csöveken. ● Ha minden a helyén van, akkor jöhet a feltöltés, és a légtelenítés (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése). ● Rakd vissza az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók hézagolása, levétele, visszaszerelése), ● És az akksi negatívját se felejtsd el visszarakni a helyére. :)