TWINGO

Minden Ami Twingo, Történelem, Alkatrész, Szerelés, Leírás,Tuning

Szerelési leírások > Hűtés-fűtés A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése

 

Szerencsére ez a rész elég egyszerű, nincs benne semmi rejtett okosság. :p A folyadékleeresztő-csavarra kell csak nagyon odafigyelni, a forgattyúsházon.

 

Szerszámszükséglet:

 

> Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken)

> 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak)

> 11-es csillag-, vagy dugókulcs

> Lapos csavarhúzó

 

Leeresztés:

 

● Vedd le az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók hézagolása, levétele, visszaszerelése).

● A vízhűtő alá tegyél egy akkora (minél laposabb, annál jobb) lávőrt, ami fel tud fogni kb. 5-5.5 l vizet (inkább 6-ot).

● Csavard le a kiegyenlítő tartályról a kupakot.

● A vízhűtő alsó, vastag csövén oldd meg a bilincset (a gyári bilincs két, szétálló pöckét csőfogóval össze kell nyomni, és nyomva tartva kell lehúzni - 1. kép. Nem egyszerű. :p Ha normál, csavaros csőbilincs van rajta, akkor először áldd meg annak a kezét, aki kicserélte, utána pedig vagy egy 7-es, vagy egy 8-as csillag-, vagy dugókulccsal oldd meg annyira, hogy átférjen a bilincsen a cső), és húzd le a hűtő alsó cső-csonkjáról.

● Most rakd a lavort a forgattyúsház oldalánál lévő leeresztő-csavar alá (2. kép).

● Tekerd ki a csavart 11-es csillag-, vagy dugókulccsal (mindenféleképp eközül a két kulcs közül válassz, mert a sima villáskulccsal csak elnyalod a csavar fejét, és aztán se ki, se be).

● Ha kijött a víz, akkor a kifolyt fagyállót vagy töltsd palackokba, és add le valahova, vagy használd fel megint, ha nemrég töltötted az autóba, és nem rozsdás, vagy darabos.

 

Részleges kiürítés:

 

Ha csak a pumpát kell levenni, vagy a vízhűtőt, akkor nem kell az egész rendszert leengedni. Ugyan úgy kell légteleníteni, mintha az egészet kiürítetted volna.

 

● Rakj a hűtő alsó csöve alá egy edényt, ami nagyjából 2 - 2.5 liter fagyállót fel tud fogni.

● Tekerd le a kiegyenlítő tartály kupakját.

● Oldd meg a vízhűtőn az alsó vastag cső bilincsét, majd húzd le annyira, hogy egy kis résen át ki tudjon folyni a víz.

● Ha a pumpát akarod levenni, akkor kb. 1 litert engedj le, ha viszont a vízhűtőt, akkor teljesen vedd le a csövet, és folyasd ki az összes fagyállót a hűtőből, és a kiegyenlítő tartályból.

 

 

Feltöltés, légtelenítés:

 

● Csavard vissza a forgattyúsházon lévő leeresztő-csavart. A csavarra nagyon vigyázz, mert kúpos menetű. Ez annyit jelent, hogy nem kell letömíteni sem pasztával, sem semmi mással, és ami a legfontosabb, nem szabad nagyon meghúzni! Marhakönnyen szakad a menete. :/ Tekerd be, húzz rá egy kicsit, majd később, amikor a motor ment már vagy egy negyed órát, akkor nézz rá, hogy ereszt-e. Ha igen, akkor kicsit szoríts rajta, ha nem, akkor hagyd. Ha az újbóli szorítás után is ereszt, akkor a csavarnak annyi. Ideiglenesen körbenyomhatod pasztával, de cserélni kell, amint tudod.

● Nyisd ki a légtelenítő csavarokat (ha a felső, vékonyabb csőben lévő, gyárilag fehér színű csavar nem jönne ki kézzel, akkor használd a lapos csavarhúzót)Nemmuszáj teljesen kitekerni (ha neked egyszerűbb, vedd ki őket nyugodtan), maradhat a csőben is, de akkor a rés minél nagyobb legyen.

● A kiegyenlítő tartály csövét akaszd ki a motorvezérlő műanyag védőlapjából, és helyezd el úgy, hogy a levegő ne tudjon benne megakadni, plusz a vízhűtő tetejénél ne legyen alacsonyabban.

● A kiegyenlítő tartályba tölts vizet a „maxi” jelzésig, fölé is mehet egy kicsit.

● Figyeld a tartályban a szintet, tölts utána amikor már kevés van benne. Közben a légtelenítő szelepeket is figyeld, hogy mikor kezd el rajtuk kifelé jönni a víz.

● Ha folyik, akkor addig engedd ott a vizet, amíg már nincsenek benne buborékok.

● Ha a folyadék az előbb említett kritériumoknak megfelel, akkor zárd el a légtelenítő-szelepeket. :D

● Ellenőrizd a kiegyenlítőben a folyadékszintet. A „mini” és a „maxi” között félúton kell lennie. Ha több, akkor szívj le belőle, vagy csak egyszerűen nyisd meg a légtelenítőt, hogy kifolyjon a felesleg. Rakj alá egy edényt, hogy felfogja a folyadékot.

● Pattintsd a helyére a kiegyenlítő tartályból a vízhűtőre csatlakozó csövet.

● Motor indít, a kiegyenlítő kupakját még ne rakd vissza.

● Járasd egy kicsit a motort, pár percig csak, amíg a levegő mindenhonnan ki nem szorul.

● Állítsd le a motort, majd nyisd meg a légtelenítő szelepeket megint.

● Most rakd vissza a kiegyenlítő tartály kupakját, majd indíts újra.

● Járasd a motort addig, amíg a termosztát ki nem nyit (ezt onnan tudod, hogy a ventillátor bekapcsol - utána még pár perc kell a teljes nyitásig).

● Állítsd le a motort.

● Nyisd meg még egyszer a légtelenítő csavarokat résnyire, egyenként, hátha maradt levegő a rendszerben.

● Csavard vissza a légtelenítő csavarokat, majd csavard le a kiegyenlítő kupakját, és tedd vissza. Mivel a kupak egy vákuum-nyomásszelep, ezért ilyenkor a folyadék csökkenésével beáll az üzemi vákuum-nyomásszint.

● A biztonság kedvéért másnap, vagy hosszabb használat után ellenőrizd le a hűtőkört, nyisd meg újra a csavarokat. A folyadékszintet hideg motornál ellenőrizd, a két jelzés között kell lennie.

 

 

 

 

 

Szerelési leírások > Hűtés-fűtés A vízpumpa levétele, visszaszerelése

 

 

Itt már adódhatnak problémák... Például beletörhet a hengerfejbe egy, vagy több csavar, mint esetemben kétszer is. Ennek egyszerű oka(i) van(nak):

- Aki felrakta, az nem kente meg a csavarokat, és a furatokat.

- A másik: én voltam a hülye, hogy erre nem gondoltam, és nem fújtam be előző nap WD-40el... :p

A hengerfejbe tört csavar kioperálását az utolsó fejezetben lehet elolvasni.

Személy szerint tömítőlappal szoktam a hengerfej és a pumpa közt tömíteni, de a pasztához is volt már szerencsém, amit inkább elfelejtenék... Állandóan elkenődött, úgyhogy nem kísérleteztem vele tovább. A pasztás verziót piros színnel emeltem ki, ha valaki azzal szeretne tömíteni.

 

Szerszámszükséglet:

 

> Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken)

> 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak)

> 10-es csillag-, ÉS dugókulcs

> 11-es csillag-, vagy dugókulcs (a leeresztő csavarjának)

> 17-es villáskulcs

> Ha kell, akkor egy kisebb kalapács (a gumifejű lenne a legjobb) a vízpumpa lekocogtatásához - ha szükséges

> Lapos csavarhúzó

> 8 mm-es lyukasztótüske

 

Levétel:

 

● Előző nap fújd be a csavarokat és a hengerfej-vízpumpa illeszkedést WD-40-el, vagy folyass rájuk, és a hengerfej-vízpumpa csatlakozásához egy kevés fékolajat.

● Vedd le az akksi negatív (test) kábelét.

● Vedd le az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók hézagolása,levétele, visszaszerelése).

● Engedd le a hűtőfolyadékot (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése).

● Vedd le az ékszíjat is (lásd: Ékszíjcsere).

● Kapcsold le a vezetéket a vízhőfok-jeladóról (1. kép).

● A pumpáról vedd le a fűtéscsöveket (2 db., középvastag), és hajlítsd el valahová, ahol nincs kéz alatt.

● A pumpáról vedd le a fojtószelepházhoz igyekvő csöveket (a legvékonyabbak).

● A pumpáról vedd le a felső vízhűtő-csövet. A 2 db. csőbilincs közül azt oldd meg, amelyik a pumpához esik közelebb. Erre a csőre vigyázz, mert ebben van a termosztát (a második bilincs azt tartja - 2.kép).

● Az alsó vastag cső bilincsét oldd meg a vízpumpánál, majd húzd le róla.

● Csavard ki a pumpa 6 db. látható felerősítő csavarját egy 10-es csillag-, vagy dugókulccsal.

● 7. csavar a szíjtárcsa mögött van. Ezt úgy éred el, hogy a tárcsát olyan helyzetbe forgatod, hogy a dugókulcsot a lyukon bedugva rá tudod tenni a csavar fejére (3. kép).

● Ha elég régóta, jópár éve rajta van a pumpa a hengerfejen, akkor az elvileg már rá van égve. Kisebb kalapáccsal, vagy ha van, akkor inkább gumifejűvel ütögesd a pumpa testét lefelé.

● Rángatni, leverni nem szabad! A pumpa és a hengerfej is alumínium ötvözetből van, érzékenyek az erősebb behatásokra! Ha használni akarod még azt a pumpát, akkor csak a testet kalapáld, azt is óvatosan. A tárcsát ne bántsd, mert a szimmeringje eléggé sérülékeny, ereszteni fog. Ha nem kell már, akkor ott is meg lehet kocogtatni.

● Ha pumpacsere lesz és nincs az újban jeladó, akkor a régit csavard ki egy 17-es villáskulccsal, és rakd be az újba. Húzd meg erősen.

 

Visszaszerelés a csavarok meghúzásáig:

 

● Tisztítsd meg a hengerfej csatlakozó felületét. Használj egy pengét, de a felületet ne sértsd meg! Ha a régi pumpát is vissza fogod rakni, akkor annak a felületét is pengével meg kell tisztítani. A kapirgálás előtt érdemes benedvesíteni a két részt.

● Ha a pumpa kapcsolódó felületét megtisztítottad, vagy újat raksz fel, akkor most kéne visszabilincselni azt az alsó vastag csövet. A pumpán egy domború jel van, a csövön pedig egy fehér vonal. Ezeknek egymás mellett kell lenniük (4. kép). Egyszerűbb ilyenkor felrakni ezt a csövet, mert a hengerfejtől nem lehet jól hozzáférni, meg a gyertyák is útban vannak.

● Vágj ki egy új tömítést. Használhatsz pasztát is, de azzal nincsenek jó tapasztalataim... (a tömítőlap - klingerit, és még egy csomó neve van :D - biztosabban tart, nem tud befolyni a rendszerbe, nem kell a pumpa felrakásánál pöcsölni, hogy el ne kenődjön, de a jó tulajdonságai mellett van egy nagyon nagy hátránya is: sajnos ki kell szabni :p )

● Ha klingeritet használsz, akkor a méretarányos (1:1) sablont innen mentsd le, nyomtasd ki, és vágd ki. A lyukaknál használj lyukasztótüskét és kalapácsot, vagy nagyon óvatosan pengével csinálj lyukat. A széleknek, és az egész tömítésnek egyben kell maradnia, átvágni sehol sem szabad!

● Vegyél új csavarokat (párszáz forintos tétel), mert így a visszatekerésnél tuti nem fog egyik sem elpattanni (hacsak nem anyaghibás valamelyik). A csavar 8.8-as legyen, 5.6-ost véletlenül se csavarj be, mert még a meghúzás alatt el fog pattanni az összes.

● Dugd bele a pumpába az új csavarokat. A különböző hosszúságok különböző helyekre mennek (5. kép).

● Vezesd a kivágott tömítést a csavarok mentén a pumpára. Pontosan illeszkedjen rajta! A tömítés épségére is figyelj!

● Paszta: Nyomd a trutyit a pumpa csatlakozófelületének a peremére kb. 2-3 mm vastagon. A csavarok helyeit teljesen körbe kell tömíteni, nem elég csak a külső részt.

● Várj 10 percet, hogy kicsit szikkadjon a paszta. Így egyszerűbb feltenni, nem kenődik el rögtön.

● A csavarok kiálló részére kenj egy kevés WD-40-et, vagy motorolajat.

● Fújj, vagy kenj egy keveset a hengerfejben lévő vízpumpa-csavarfuratokba is(így nem fog belerohadni évek után a csavar, és törés nélkül is ki fogod tudni szedni).

● Rakd a pumpát a hengerfejhez, és kezd el becsavarni az átellenes oldalon lévő csavarokat (6. kép). Így a pumpa, és vele a tömítés egyszerre fog kapcsolódni a hengerfejjel (ez amúgy eléggé szivatós lehet, sokszor el szokott mozdulni... Ha pasztázol, akkor az elmozdulás után vedd le inkább, és nézd meg, hogy a pasztán nincs-e folytonossági hiány).

● Ellenőrizd, hogy a tömítés tényleg a helyén van-e.

● A csavarokat csak ütközésig húzd meg, még ne szoríts rajtuk.

● A pasztás tömítésnél érdemes még várni egy 5 percet, amíg a szétlapult paszta kicsit szikkad, majd húzd meg a csavarokat teljesen.

 

A vízpumpa-csavarok meghúzása (csak tömítőlapnál):

 

● Az átellenes oldalakon húzd meg a csavarokat erősen.

● Várj 15 percet, hogy beálljon a tömítés.

● Most oldd meg a csavarokat.

● Csavard be az átellenes csavarokat erősen, majd húzz rajtuk még egy kicsit, érzéssel. Ha nagyon nem akar megmozdulni, akkor ne erőltesd!

● Ha pattanó hangot hallasz, akkor már nem szabad tovább húzni!

● A csavarok meghúzása olyan dolog, amit nyomatékkulcs nélkül (nem kell egyébként hozzá) pontosan nem lehet leírni. Ez is az „érezni kell” meséhez tartozik. Ha a csavarokat túlhúzod, akkor a hengerfejben megszakadhat a menet. Ennek következményeképp tágítani kell az eredeti furaton, a hengerfejbe új menetet kell vágni, a megszakadt menetnél a pumpán a csavar helyét fel kell fúrni, ki kell tágítani.

 

Igen, kicsit hasonlít a hengerfejcsavarok meghúzására. :D Onnan vettem az ötletet, nekem egyáltalán nem fárasztó ez a módszer, és csak 20 percbe telik. Így tuti, hogy nem menet közben fog beállni a tömítés, volt olyan, hogy szivárgott, aztán Kecskemét felé igyekezve, az 5-ösön kellett utánhúznom. A forró pumpához meg akaratlanul is hozzáér az ember… :p Jobbnak tartom így meghúzni a csavarokat, mintha csak rábikáznám őket, ’oszt kész is. :p

 

Visszaszerelés folytatása:

 

● Ha a pumpa és a csavarjai a helyükön vannak, akkor vissza kell rakni a csöveket a helyükre. Ahol nem eredeti csőbilincs volt, azok helyett vegyél újat, a gyáriakat pedig hagyd a csöveken.

● Ha minden a helyén van, akkor jöhet a feltöltés, és a légtelenítés (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése).

● Rakd vissza az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók hézagolása, levétele, visszaszerelése),

● És az akksi negatívját se felejtsd el visszarakni a helyére. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 55
Tegnapi: 26
Heti: 276
Havi: 873
Össz.: 604 623

Látogatottság növelés
Oldal: Szerelési leírás hűtés-fűtés
TWINGO - © 2008 - 2024 - twingo-bonto.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »