Szerelési leírások > Hűtés-fűtés > A vízpumpa szét-, ill. összeszerelése, jeladó, és tömítéscsere
A vízpumpa szétszerelése nem egy nehéz dolog, a tömítés kiszabása viszont már pepecselős...
Szerszámszükséglet:
> Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken)
> 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak)
> 10-es csillag-, vagy dugókulcs
> 11-es csillag-, vagy dugókulcs (a leeresztő csavarjának)
> 17-es csillag, vagy villáskulcs
> Lapos csavarhúzó
> 8 mm-es lyukasztótüske
Tömítéscsere:
● Vedd le az akksi testkábelét.
● Ereszd le a fagyállót, de csak a pumpából (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése, ott a „Részleges kiürítés” bekezdés).
● Vedd le a vízpumpát (lásd: A vízpumpa levétele, visszaszerelése).
● Vedd ki egy 10-es csillag-, vagy dugókulccsal a pumpa csavarjait (1. kép). A szíjtárcsára figyelj, a szimmeringje hamar sérül, a tárcsánál fogva ne húzd szét a pumpafeleket.
● Szedd szét a pumpa két felét. Ha a tömítés már összeégett, akkor egy lapos, és széles csavarhúzóval segíts rajta. Óvatosan, a pumpa alumíniumból van, hamar sérül!
● Töltsd le innen a tömítés sablonját (1:1-hez, méretarányos), nyomtasd ki, és vágd körbe az új tömítést. A csavarok helyeit 8 mm-es lyukasztótüskével, és egy kalapáccsal üsd ki.
● Ha pasztát használsz, akkor a csavarok furatait nyomd körbe, a külső oldalt és a belsőt is! Az összeillesztés előtt várj 15 percet.
● Ha kivágtad a tömítést, akkor rakd rá az egyik félre, nézd meg, hogy a csavarok lyukai jó helyen vannak-e. Ha igen, akkor illeszd össze a pumpát.
● Húzd meg a csavarokat erősen, majd egy negyed óra múlva csavarj rajtuk még egy kicsit.
A jeladó cseréje:
● A jeladó cseréjéhez nem kell levenni a pumpát, nagyjából félliternyi vizet kell csak leengedni.
● Vedd le a jeladó vezetékét.
● A 17-es kulccsal csavard ki a jeladót.
● Csavard be az újat, és
● Rakd vissza a csatlakozót, ha a pumpát nem vetted le.
● Ha a pumpa nincs a hengerfejen, akkor rakd vissza (lásd: A vízpumpa levétele, visszaszerelése),
● A jeladó vezetékét tedd a helyére, és
● Töltsd fel a rendszert, majd lételeníts (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése).
● Ennyi. :)
Szerelési leírások > Hűtés-fűtés > A termosztát cseréje, tesztelése
Szerszámszükséglet:
> Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken)
> 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak)
Kiszerelés:
● Engedd le a fagyállót a pumpából (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése, ott a „Részleges kiürítés” bekezdés).
● Vedd le a felső vízhűtő-csövet a pumpáról, de csak az első bilincset oldd meg (1. kép). A hűtőről nem kell feltétlen levenni a csövet, ha leveszed, akkor a hűtőből is le kell engedni egy kevés fagyállót.
● A termosztátot a második bilincs oldásával lazíthatod meg, utána a termosztátot húzd ki a csőből.
Tesztelés:
A termosztátot tök egyszerűen lehet tesztelni. Egy kis lábosba, vagy valamibe forralj vizet. Amikor a víz még hideg, akkor rakd bele! 83ºC-nál szépen lassan elkezd kinyílni a szelep. A teljes nyitást 101 ºC-on éri el - 7.5 mm.
Amikor kiveszed a csőből, és nyitva van akár csak résnyire is, akkor nem kell a teszt, visszakézből csere. :D Hideg motornál teljesen zárva kell lennie. Ha a forrásban lévő vízben nem nyílt ki, vagy nem nyílt ki teljesen, akkor a termosztátot ugyancsak cserélni kell.
Visszaszerelés:
Visszaszerelésnél ugyan az a meló, mint kiszerelésnél, csak fordítva. A termosztátnak a hőre táguló, hengerre emlékeztető része a csőből kifelé, a pumpa felé néz (2. kép), és a csőben ugyan oda kell visszarakni, ahol a kiszereléskor volt.
Szerelési leírások > Hűtés-fűtés > A vízhűtő ki-, és visszaszerelése, javítása
A vízhűtő kivételekor nagyon figyelj a lamellákra! Ha azok benyomódnak, vagy megsérülnek, akkor nem lesz olyan hatékony a hűtés. Ha ezek a kis lemezek begörbültek volna, akkor egy lapos csavarhúzóval óvatosan görbítsd vissza őket az eredeti pozíciójukba.
Szerszámszükséglet:
> Cső(svéd)fogó (ha a gyári csőbilincsek lennének a csöveken)
> 7-es, vagy 8-as csillag-, vagy dugókulcs (ha normál csőbilincsek is vannak)
> 10-es csillag-, vagy dugókulcs
> 13-as csillag-, vagy dugókulcs
> Kis forrasztópáka (javításhoz)
> Cin (javításhoz)
Kiszerelés:
● Vedd le az első lökhárítót (lásd: Az első, és hátsó lökhárítók levétele, visszaszerelése és a hézagok beállítása).
● Engedd le a fagyállót a vízhűtőből, és a kiegyenlítő tartályból (lásd: A rendszer leengedése, feltöltése, légtelenítése, ott a „Részleges kiürítés” bekezdés).
● Vedd le a csöveket a hűtőről, majd
● Kapcsold szét a ventilátor csatlakozóját.
● Csavard ki a 4 db. 10-es csavart a ventilátor keretéből (a vízhűtő szélinél találod őket), majd vedd ki a ventillátort a kerettel együtt.
● Csavard le a 2 db. 13-as anyát a hűtő aljánál, és
● Akaszd ki a hűtőt a felső rögzítésből úgy, hogy a hűtő alját a motor felé döntöd, majd lehúzod.
● A vízhűtőt az autóból felfelé vedd ki.
Tesztelés:
Ha a vízhűtőn olyan apró lyukak vannak, amiknek a pontos helyét nem látod, akkor:
● Keríts egy akkora lavort, amibe a vízhűtő belefér. Én a kádba szoktam rakni, ott ki is tudom csapatni belőle a koszt, meg a bogármaradványokat. :p
● Dugaszold le 1-1 parafa dugóval, vagy mással a két vastag cső csonkját.
● A kiegyenlítő tartály csövének helyére húzz egy arra alkalmas átmérőjű slagot, majd
● Töltsd tele a lavort, és fektesd bele a hűtőt, hogy a víz teljesen ellepje.
● Fújj bele a slagba erősen, így az apró lyukakon elkezd bugyborékolni a levegő.
● Fordítsd meg a lavorban a hűtőt, és a másik oldalánál is fújj bele, hogy ott nincs-e lyuk.
● Ha a slagra rá tudsz rakni egy akkus kompresszort, vagy olyat, ami hálózatról is megy, akkor a tüdőd meg lehet kicsit kímélni. :D
● Karikázd be a lyuka(ka)t.
Javítás:
A vízhűtőn csak a kisebb lyukakat érdemes házilag javítani, a nagyobbakat javíttatni kell, vagy csere. Bontottan olcsóbb sokkal, és az átlag bontós bejelöli valahogy, hogy az az övé, az esetleges szivárgáskor, vagy cserekor tudja, hogy azt hoztad vissza, amit ő adott. Így ha nem jelöl, akkor kérdezz rá, hogy „Mi van, ha rossz?” Ha sajnálja, akkor hagyd ott gyorsan.
A forrasztáshoz kis forrasztópákát és cint használj, mert a nagyobb teljesítményű pákák megolvaszthatják az alumíniumot. Forrasztópáka és cin helyett használhatsz még szilikon alapú tömítőanyagot is. Ezzel 24 órát kell várni(legalábbis annyit érdemes, 12 óra alatt megköt) a használatig, hogy teljesen megszilárduljon.
● A lyukat, és a közvetlen környékét takarítsd meg egy fúróba fogott kúpos fejű csiszolóbetéttel, vagy smirglivel.
● Ha tiszta, akkor egy durvább csiszolóvászonnal húzd át azt a részt párszor, hogy a cin jól meg tudjon tapadni.
● A kis forrasztópákával olvassz a lyukra egy kevés cint.
● Ha megkötött, és teljesen kihűlt, akkor teszteld le a hűtőt megint.
Visszaszerelés:
Visszaszerelésnél ugyan az a meló, mint kiszerelésnél, csak fordítva.