TWINGO

Minden Ami Twingo, Történelem, Alkatrész, Szerelés, Leírás,Tuning

Felelősségvállalás

 

Vannak olyan emberek, akiknek nincs érzéke a műszaki dolgokhoz, hát istenem... Ez van. Én sem értek pl. a bankügyekhez, mégsem hülyéz le egy bankos sem - jobb esetben. :D Sőőőt! Ha azt mondanám, hogy felérek egy autószerelővel, úgy akkorát hazudnék, mint még soha senki. :D Ugye mindenki segítséggel tanul meg beszélni, nem szégyen, ha valaki nincs tisztában azzal, hogy például a „jobbmenetes csavar”-nak miért ez a neve. Ha nem túl büszke az illető, és kérdez, akkor semmi baj nem lesz a szerelések során, viszont aki annyira büszke, hogy „Engem ugyan ne nézzenek ’mán hülyének, nem nehéz ez!” - ezt a vezérműlánc cserére - annak sok problémája lesz. Ez marhára nem nagyképűség, magamról tudom, hogy így van.

Szóval nem vagyok autószerelő, igaz, egy szakmabeli van a hátam mögött (édesapám), de ettől nem rendelkezem azzal a tudással, ami neki megvan. Amit megcsináltam, azok sikerültek, más hiba, kár nem keletkezett a javításaim során. Ezt tessék mérlegelni az alkalmazás előtt. :) Apunak egyébként megmutattam a vázlatokat, volt pár dolog, amit ő máshogy csinált volna(egyszerűsített), azokat kijavítottuk.

 

És akkor a közepébe: Az oldalon leírtakat mindenki saját belátása szerint használja, az esetleges károkért semmiféle felelősséget nem vállalok. Értem itt pl. a „Miért nem írta le, hogy a vízpumpa cserénél nem szabad 5 kilós kalapáccsal leverni a régi pumpát, ha odatapadt?! Most állandóan folyik a víz...”, és a hasonlókat. Persze lehet mindenféle autós múlt nélkül is szerelni, bütykölgetni, de az illető pénztárcájának megkímélése végett kérem, hogy csak az apróbb, egyszerűbb dolgokba fogjon bele. Ha valami nem lenne tiszta pl. néhány alkatrész működésével kapcsolatban (sokkal egyszerűbb, könnyebb a szerelés, ha az ember „érti” azt az alkatrészt, és nem csak azt cseréli ki, ami be van karikázva a képen), akkor segítség gyanánt ott van a „Műszaki szótár”, abban pár fontosabb, alapvető alkatrész működését is leírom. Vagy mélben, telefonon, esetleg személyesen is szívesen segítek megjavítani a hibát.

 

... lehet mindenféle autós múlt nélkül is szerelni ... csak az apróbb, egyszerűbb dolgokba fogjon bele.”

Ezt miért? Mert: nem egy fórumon lehet olyat olvasni, hogy a lelkes új autótulaj belekezdett valamibe, és az meghaladta teljesítőképességét. Az autószerelő meg vért izzadt, mire összerakta a kocsit úgy, hogy az működjön is. Én is voltam hasonló helyzetben, azzal a kivétellel, hogy nem volt pénz a szerelőre, így utána kellett járnom a dolgoknak, pöcsölni kellett az összerakással hosszú napokig. Nem kívánom senkinek, egyrészt eszméletlen nagy kudarcélmény, másrészt meg a pénztárcának is eléggé fájhat a dolog.

 

Ezt a bekezdést jó lenne, ha mindenki elolvasná:

 

Apu - mint fentebb írtam - autószerelőnek tanult, de végül nem helyezkedett el a szakmában. A régebbi típusú (esetünkben a ’96-ig gyártott Twingo) autókat még a mai napig nagyjából ismeri. Egy nagyon fontos dolgot mondott, amikor belekezdtem a szerelgetésbe, miszerint:

 

A FÉKHEZ, ÉS A KORMÁNYHOZ NE NYÚLJ!!!

 

Ezt javaslom én is azoknak, akik mostanában kezdtek bele az autó bütykölgetésébe, és nem nagyon ismerik még a fék működését, nincs nyomatékkulcsuk, és sok türelmük a pepecseléshez, ellenőrzéshez.

Ugyanis ez az a két dolog, aminek a nem szakszerű javítása halálos balesetet okozhat.

A nem kellő erővel, nyomatékkal meghúzott kormánygömbfej-csavar kiesik, kilazul, a kocsi kormányozhatatlan. Rosszul, nem kellő nyomatékkal meghúzott(vagy épp túlhúzott) fékvezeték csatlakozás, a főfékhengeren, fékhengereken végzett szakszerűtlen javítás pedig a fék kiesését, részleges működését eredményezheti. Ez sem jó dolog. :/

 

És akkor ez volt az a rész, amire fent is kitértem... :D

Nem akartam én senkit sem lehülyézni. Tényleg! Csak ha valamihez úgy érzi az ember, hogy nincs érzéke, türelme, vagy egyszerűen nem érti a működését, akkor ne kezdjen bele, mertvalószínű, hogy a türelmetlenség kapkodáshoz vezet, kifelejt egy-két dolgot, és már meg is van a baj. Pl. a rosszul visszarakott katalizátor ha menet közben kilazul, leesik, az elég drágamulatság(az új 125 000 HUF körül mozog). Arról nem is beszélve, hogy ha a kipufogó-gyűjtőcsőről leszakad az egész, akkor a kipuf.-gáz elég forró(700 ºC körüli), és nem olyan távol nagyobbnyomású benzinvezetékek vannak...

 

A tartalomról...

 

Az oldalon leírtak nem csak elméleti síkon működnek, én így javítottam a hibákat a gyakorlatban is, semmit sem másoltam ki szakkönyvből - kivétek a műszaki adatok. Jópár szerelési leírás nem azért hosszú, vagy nem azért áll egy halom lépésből, mert túlbonyolítottam, hanem mert ebben az értelemben sem szeretnék a könyvre hasonlítani. Például, ha a könyvet másoltam volna le, akkor így nézne ki a vízpumpa cseréje:

 

Vedd le az aksi testkábelét.

Engedd le a hűtőfolyadékot.

Vedd le a pumpáról a csöveket.

Csavard ki a pumpa csavarjait, a rejtett csavart a tárcsa alatt találod.

Vedd le a pumpát.

Visszaszerelésnél a levétellel ellenkező értelemben járj el, majd töltsd fel a rendszert.

 

Az én leírásom ennél sokkalta részletesebb, tudom, hogy milyen rossz, amikor egy kezdő a le nem írt apró, de annál lényegesebb műveletnél elakad, mert nem tud róla. Aki meg már gyakorlott, az az ismert részeket úgyis átugorja.

Sajnos nem csak az előbb említett vízpumpánál jár el így a könyv, a kuplungcserénél szintúgy, és még megannyi másik leírásnál is. Honnan tudjam, hogy a homokinetikus csuklóval hogy kell bánni? Meg hogy mi az? Ha nincs univerzális gömbcsukló-kinyomó szerszámom, akkor hogy lehet ezt máshogy megoldani? És még sorolhatnám...

 

Nem vagyok az a típus, aki felelőtlenül dobálódzik dolgokkal. Vannak olyan szerelések, amiket még ugyan nem csináltam a Twingón, de leírtam annak javítását. Jogos a kérdés, miszerint: „De az előbb nem azt mondtad, hogy...” De, azt írtam, hogy a javítások valósak. Nem is hazudtam, mert a Renault Super5 TL-en (ő betegeskedik még nálam, öreg szegény :p ) jópár alkatrész, és szerelési folyamat megegyezik a Twingóban találhatókkal, így azokat lelkiismeret furdalás nélkül fel tudtam tenni.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 93
Tegnapi: 26
Heti: 314
Havi: 911
Össz.: 604 661

Látogatottság növelés
Oldal: Felelősségvállalás
TWINGO - © 2008 - 2024 - twingo-bonto.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »